فشار خون بالا که بیماری فشار خون نیز نامیده می شود، تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد .

این بیماری متداول ترین عامل خطر قابل پیشگیری برای بیماری های قلبی است.

در این مقاله تحقیقات علمی در مورد 10 گیاه و ادویه جات که ممکن است به کاهش فشارخون کمک کنند، مورد بررسی قرار گرفته است. با ما در داروخانه آنلاین دیجی دارو همراه شوید.

 

کنترل فشار خون بالا

برای اینکه بدانید مبتلا به فشار خون بالا هستید باید یکی موارد زیر داشته باشید:

  • فشار خون سیستولیک (بالاترین عدد) بیش از 130 میلی متر جیوه
  • فشار خون دیاستولیک (تعداد پایین) بیش از 80 میلی متر جیوه
  • مقادیر سیستولیک و دیاستولیک هر دو بالاتر از مقادیر فوق باشد.

 

شما می توانید فشارخون را با داروهایی مانند مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و مسدود کننده های کانال کلسیم کنترل کنید.

بسیاری از تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی نیز می توانند فشار خون شما را کاهش دهند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهند.

در حقیقت، مطالعات نشان داده است که برخی از گیاهان و ادویه ها ممکن است سطح فشارخون را کاهش دهند ، بنابراین ممکن است بخواهید این مواد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

قبل از استفاده از هر یک از گیاهان زیر، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

در ادامه 10 گیاه ذکر شده است که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند.

 

 

1. ریحان

ریحان گیاهی خوش طعم است که در انواع مختلف وجود دارد. این گیاه در پزشکی یک گیاه جایگزین داروی بسیار محبوب است زیرا سرشار از ترکیبات مختلف قدرتمند است.

ریحان شیرین سرشار از اوژنول است. تحقیقات این آنتی اکسیدان گیاهی را به بسیاری از مزایای سلامتی از جمله کاهش فشارخون مرتبط کرده است.

مطالعات نشان می دهد که اوژنول با عملکرد به عنوان مسدود کننده کانال طبیعی کلسیم، ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

مسدود كننده هاي كانال كلسيم از حركت كلسيم به داخل قلب و سلول هاي شرياني جلوگيري كرده و به عروق خوني اجازه مي دهد تا آرام شوند.

مطالعات حیوانی نشان داده است که عصاره های شیرین ریحان به شل شدن رگ های خونی و نازک شدن خون کمک می کنند، که به نوبه خود منجر به کاهش فشار خون می شود.

با این حال، دانشمندان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا بررسی کنند که آیا ریحان به کاهش فشارخون در انسان کمک می کند یا خیر؟

 

2. جعفری

جعفری گیاهی محبوب در غذاهای آمریکایی، اروپایی و خاورمیانه است. این گیاه بومی مدیترانه از نظر تغذیه ای خواص چشمگیری دارد.

جعفری حاوی ترکیبات مختلفی مانند ویتامین C و کاروتنوئیدهای رژیمی است که ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

چند مطالعه نشان داده است که آنتی اکسیدان های کاروتنوئید، فشارخون و کلسترول بد (LDL) را به عنوان عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی، کاهش می دهند.

مطالعات حیوانی نشان داده است که جعفری با عملکردی مشابه مسدود کننده کانال کلسیم، فشارخون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می دهد. مسدود کننده کانال کلسیم نوعی دارو است که به آرامش و گشاد شدن رگ های خونی کمک می کند.

با این حال، تحقیقات انسانی محدودی در مورد جعفری و فشار خون وجود دارد. برای درک بهتر اثرات آن لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

 

3. دانه های کرفس

دانه های کرفس که تخم کرفس نیز نامیده می شود، ادویه ای همه کاره به حساب می آید که دارای مواد مغذی مختلفی مانند آهن، منیزیم، منگنز، کلسیم و فیبر است.
برخی تحقیقات نشان می دهد که دانه های کرفس ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

یک مطالعه اثر عصاره دانه کرفس بر فشارخون در موش صحرایی را بررسی کرده است. این مطالعه نشان می دهد عصاره دانه کرفس تاثیری در موش های با فشار خون طبیعی ندارد، اما باعث کاهش فشارخون در موشهای صحرایی با فشارخون بالا می شود.

محققان دریافته اند که ترکیبات موجود در عصاره دانه کرفس ممکن است با عملکرد به عنوان مسدود کننده کانال طبیعی کلسیم، به کاهش فشار خون کمک کنند.

علاوه بر این، دانه کرفس منبع خوبی از فیبر غذایی است که با کاهش فشار خون ارتباط دارد.

همانطور که گفته شد، فقط چند مطالعه در مورد دانه کرفس و فشارخون وجود دارد. دانشمندان باید تحقیقات انسانی بیشتری را در این زمینه انجام دهند.

 

4. پنجه گربه چینی

مدتهاست که مردم از پنجه گربه چینی در طب سنتی چین برای درمان انواع بیماری ها از جمله فشار خون بالا استفاده می کنند.

نام علمی آن Uncaria rhynchophylla است و به آن Gou-Teng یا Chotoko نیز گفته می شود.

با این حال، آن را با پنجه گربه (Uncaria tomentosa) اشتباه نگیرید. این گیاه با وجود شکل ظاهری مشابه، منشأ متفاوت و خاصیت شیمیایی متفاوتی دارد.

پنجه گربه چینی حاوی ترکیبات مختلفی مانند هیرسوتین و رینکوفیلین است. مطالعات حیوانی نشان داده است که این ترکیبات ممکن است با عملکرد عنوان مسدود کننده های طبیعی کانال کلسیم ، فشار خون را کاهش دهند.

بعلاوه، این ترکیبات ممکن است رگهای خونی را برای تولید اکسید نیتریک تحریک کنند، که یک ترکیب شیمیایی است که به رگ های خونی کمک می کند تا شل و گشاد شوند.

مطالعات حیوانی نشان می دهد که مصرف عصاره پنجه گربه چینی یا ترکیبات آن فشار خون را کاهش داده و به جریان خون کمک می کند. با این حال مطالعات انسانی هنوز در این زمینه محدود است.

 

5. باکوپا مونیری

باکوپا مونیری (Bacopa monnieri) گیاهی است که در مناطق باتلاقی در جنوب آسیا رشد می کند. پزشکان داروی آیورودا از آن برای درمان بیماری های مختلف، از جمله اضطراب، مشکلات حافظه و فشار خون بالا استفاده می کنند.

در مطالعات حیوانی، باکوپا مونیری با تحریک رگ های خونی برای آزاد سازی اکسید نیتریک به کاهش فشارخون سیستولیک و دیاستولی کمک کرد.

یک مطالعه 12 هفته ای روی انسان بر روی 54 فرد بزرگسال سالم، تأثیرات باکوپا مونیری بر حافظه، اضطراب، افسردگی و فشار خون را بررسی کرده است.

بر اساس مطالعه دیگر، این گیاه با وجود اینکه جنبه های ذهنی را بهبود می بخشد، بر فشارخون تأثیر نمی گذارد.

اگرچه یافته های مطالعات حیوانی امیدوار کننده است، اما تأثیرات باکوپا مونیری بر فشار خون در انسان هنوز مشخص نیست. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری در مورد اثرات این گیاه انجام دهند.

 

6. سیر

سیر سرشار از ترکیبات مفید برای قلب است.
به طور خاص، سیر حاوی ترکیبات گوگردی مانند آلیسین است که احتمالا به افزایش جریان خون و آرامش رگ ها کمک می کند. در مجموع، این عوامل ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند.

مروری بر 12 مطالعه در بیش از 550 فرد مبتلا به فشارخون نشان داد که مصرف سیر به ترتیب به طور متوسط 8.3 میلی متر جیوه و 5.5 میلی متر جیوه فشارخون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می دهد. این کاهش مشابه اثرات داروهای فشارخون بود.

یک مطالعه 24 هفته ای روی 30 نفر نشان داد که1500-600 میلی گرم عصاره سیر به همان اندازه داروی آتنولول در کاهش فشار خون موثر است.

 

7. آویشن

آویشن گیاهی معطر و طعم دار محسوب می شود که دارای ترکیبات سالم بی شماری است.

رزمارینیک اسید یکی از این ترکیبات است. تحقیقات آن را با مزایای زیادی مانند کاهش التهاب و سطح قند خون و همچنین افزایش جریان خون مرتبط دانسته است. همچنین ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف اسید رزمارینیک با مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) به میزان قابل توجهی به کاهش فشار خون سیستولیک کمک می کند.

ACE مولکولی است که رگ های خونی را باریک می کند و فشارخون را افزایش می دهد. بنابراین، مهار آن ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

مطالعات حیوانی دیگر نشان داده است که مصرف عصاره آویشن عوامل خطر بیماری قلبی مانند کلسترول تام، کلسترول بد (LDL)، تری گلیسیرید و فشار خون را کاهش می دهد.

با این وجود، تحقیقات انسانی محدودی در مورد آویشن و فشار خون وجود دارد. دانشمندان برای تحقیق در مورد این تأثیرات در انسان باید بررسی های بیشتری انجام دهند.

 

8. دارچین

دارچین ادویه ای معطر است که از پوست داخلی درختان از تیره سیناموموم ها حاصل می شود.

مردم قرن ها در طب سنتی از آن برای درمان بیماری های قلبی از جمله فشار خون بالا استفاده می کردند.

گرچه کاملاً مشخص نشده است که چطور دارچین فشار خون را کاهش می دهد، تحقیقات حیوانی نشان می دهد که می تواند به اتساع و شل شدن رگ های خونی کمک کند.

بررسی 9 مطالعه شامل 641 شرکت کننده نشان داد که مصرف دارچین به ترتیب متوسط 6.2 میلی متر جیوه و 3.9 میلی متر جیوه فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می دهد. در این مطالعات، وقتی افراد دارچین را بیش از 12 هفته به طور مداوم مصرف کردند، این اثر بیشتر شد.

علاوه بر این، بررسی 3 مطالعه شامل 139 شرکت کننده با دیابت نوع 2، اثرات مصرف دارچین را بر این نوع دیابت نشان داده است.

کسانی که بیش از 12 هفته 2400-500 میلی گرم دارچین روزانه مصرف می کردند، به طور متوسط 5.39 میلی متر جیوه در فشار خون سیستولیک و 2.6 میلی متر جیوه در فشار خون دیاستولیک کاهش داشته اند.
مصرف دارچین در وعده های غذایی آسان است. علاوه بر این، مکمل های دارچین غلیظ گزینه دیگری است که به جای دارچین می توان استفاده کرد.

 

9. زنجبیل

زنجبیل گیاهی فوق العاده همه کاره است و یک جایگزین دارویی پرمصرف محسوب می شود.
مردم قرن ها از آن برای بهبود بسیاری از جنبه های سلامت قلب مانند گردش خون، سطح کلسترول و فشار خون استفاده کرده اند.

مطالعات انسان و حیوانات نشان داده است که مصرف زنجبیل از چند طریق باعث کاهش فشارخون می شود. این ماده به مانند مسدود کنندۀ کانال کلسیم طبیعی و مهار کنندۀ طبیعی ACE عمل می کند.

مسدود کننده های کانال کلسیم و مهار کننده های ACE انواع داروهای فشار خون هستند.

یک مطالعه در بیش از 4000 نفر نشان داده است کسانی که در بین آزمایش شوندگان، بیشترین زنجبیل را مصرف کرده اند(2 تا 4 گرم در روز) کمترین خطر ابتلا به فشار خون بالا را دارند.

زنجبیل خوشمزه است و به راحتی همراه با وعده های غذایی وارد رژیم غذایی می شود. همچنین می توانید مکمل های زنجبیل را به جای آن استفاده کنید.

 

10. هل

هل ادویه ای لذیذ و با طعم کمی شیرین و تند است. این ماده حاوی آنتی اکسیدان های مختلفی است که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 20 بزرگسال مبتلا به فشار خون بالا نشان داده است که مصرف روزانه 3 گرم پودر هل به طور قابل توجهی فشارخون را کاهش می دهد، تا جایی که فشار خون به حد طبیعی می رسد.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که هل می تواند به عنوان مسدود کنندۀ طبیعی کانال کلسیم و ادرارآور به کاهش فشار خون کمک کند. ادرار آور ترکیبی است که به دفع آّب جمع شده در بدن از طریق ادرار کمک می کند.

در حالی که این یافته ها امیدوار کننده است، تحقیقات در این زمینه هنوز کاملاً جدید است. بنابراین، دانشمندان نیاز به انجام مطالعات اضافی برای بررسی بیشتر اثرات هل در انسان دارند.

هل به آسانی در دسترس است و می توانید آن را در پخت و پز با غذاهای مختلف ترکیب کنید. متناوباً، شما می توانید یک مکمل یا عصاره هل را با راهنمایی پزشک خود مصرف کنید.

 

حرف آخر

فشار خون بالا متداول ترین عامل خطرناک و قابل پیشگیری برای بیماری های قلبی است. این بیماری تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد.

بهترین روش برای کنترل فشار خون بالا از طریق ترکیبی از داروهای مناسب، رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و انجام رفتارهای سالم در زندگی است.

همانطور که گفته شد، چند گیاه و ادویه امیدوار کننده وجود دارد که گنجاندن آنها در رژیم غذایی ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

این گیاهان شامل ریحان، جعفری، دانه های کرفس، پنجه گربه چینی، باکوپا مونیری، سیر، آویشن، دارچین، زنجبیل و هل است که در این مطلب به آنها اشاره مختصری شد.

به خاطر داشته باشید که بسیاری از گیاهان و ادویه ها ممکن است با داروهای رایج رقیق کننده خون تداخل داشته باشند و بسیاری از عصاره ها و مکمل هایی که در بالا بحث شد فاقد تحقیقات ایمنی کافی هستند.

به همین دلیل، همیشه در مورد انتخاب گیاهان و ادویه هایی که می خواهید در رژیم غذایی خود استفاده کنید با یک پزشک متخصص مشورت کنید و هرگز بدون مشورت با آنها، مصرف داروهای فشار خون را قطع نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *