اگر تازه فهمیدید که کلسترول بالایی دارید، ممکن است از خود بپرسید که برای کاهش آن چه گزینه هایی دارید؟

کلسترول را می توان با استفاده از داروهای تجویزی مربوط به خط اول درمان کاهش داد. کلسترول بسیار بالا باید در اسرع وقت با یک برنامه درمانی درمان شود.

با این حال، اگر میزان کلسترول شما خفیف یا متوسط باشد، ممکن است بدون دارو بتوانید آن را کاهش دهید. این مقاله راهکارهایی را ارائه می دهد که می توانید در خانه برای کاهش تعداد کلسترول خود امتحان کنید.

 

نکاتی برای کاهش کلسترول بدون دارو

طبیعی است که بخواهید به جای دارو، کلسترول را با انتخاب سبک زندگی، رژیم غذایی و مکمل ها به عنوان اولین خط درمان کنترل کنید.

اقداماتی که می توانید برای کاهش کلسترول بدون دارو انجام دهید شامل شش نکته زیر است:

 

1. از مصرف چربی های ترانس و اشباع شده خودداری کنید

خوردن غذاهایی که حاوی چربی های اشباع شده یا ترانس هستند می تواند سطح کلسترول شما را افزایش دهد. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند مصرف چربی اشباع شده را به کمتر از 6 درصد کالری روزانه کاهش دهید.

 

2. مقدار زیادی فیبر محلول بخورید

اگر می خواهید کلسترول بدون دارو کاهش دهید، افزایش مصرف روزانه فیبر محلول می تواند باعث کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) شود.

مصرف مکمل های پسیلیوم و خوردن بلغور جو دوسر برای صبحانه روش های ساده ای برای افزایش مقدار فیبر محلول است که هر روز مصرف می کنید. همچنین می توانید میوه ها و سبزیجات را زیاد کنید تا میزان دریافت فیبر حتی بیشتر شود.

 

3. ورزش کنید

اگر از نظر پزشکی اضافه وزن دارید، احتمال داشتن کلسترول بالا افزایش می یابد. اما ذکر این نکته نیز مهم است که تصور اینکه افراد لاغر نمی توانند کلسترول بالا داشته باشند، تصور غلطی است.

ورزش های قلبی عروقی می تواند به حفظ وزن شما در محدوده سالم کمک کند و همچنین می تواند سلامت قلب شما را تقویت کند. پیاده روی، آهسته دویدن، دوچرخه سواری و شنا همه ورزش هایی هستند که می توانند به کاهش کلسترول کمک کنند، به خصوص اگر این کار را سه بار در هفته یا بیشتر انجام دهید.

 

4- مصرف الکل را قطع کنید

هنگام نوشیدن الکل، کبد آن را به تری گلیسیرید و کلسترول در بدن تجزیه می کند. مصرف الکل همچنین می تواند فشار خون را بالا ببرد و نگه داشتن وزن در محدوده سالم را مشکل کند.
کاهش مصرف آبجو، شراب و مشروبات الکلی می تواند اولین قدم ساده برای کاهش کلسترول باشد.

 

5. مکمل های روغن ماهی را امتحان کنید

مکمل های روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب زنجیره ای امگا 3 هستند. این اسیدها ممکن است به کاهش تری گلیسیرید کمک کنند، اگرچه تحقیقات متفاوت است. مصرف روغن ماهی ممکن است به طور مستقیم LDL را کاهش ندهد، اما می تواند فواید دیگری مانند کاهش التهاب در بدن داشته باشد.

 

6. مکمل سیر مصرف کنید

برخی از شواهد نشان می دهد که مصرف مکمل های سیر می تواند میزان کلسترول LDL را به طور متوسط کاهش دهد.

در اوایل سال 2000، تحقیقات نشان داد که سیر ممکن است به شما در کاهش جذب کلسترول در بدن و کاهش تری گلیسیرید در خون کمک کند. اما برای درک دقیق چگونگی ارتباط سیر با کاهش سطح کلسترول، تحقیقات بیشتری لازم است.

 

چرا سعی می کنیم کلسترول را بدون دارو کاهش دهیم؟

به چند دلیل ممکن است مایل به مصرف دارو برای کاهش کلسترول خود نباشید.
استاتین نوعی دارو است که برای کنترل کلسترول بالا استفاده می شود. عوارض جانبی استاتین ها ممکن است توسط برخی بدتر از خطر داشتن کلسترول بالا باشد. این عوارض جانبی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد عضلانی
  • خستگی
  • سرگیجه
  • هضم تنبل
  • کاهش تعداد پلاکت خون

 

استفاده از استاتین همچنین ممکن است شما را به سمت سایر بیماری ها مانند دیابت نوع 2 سوق دهد. اگر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این نوع بیماری ها هستید ، ممکن است بخواهید با یک متخصص بهداشت در مورد اجتناب از استاتین صحبت کنید.

 

چه موقع برای کلسترول بالا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید

علائم خاصی وجود ندارد که نشان دهد کلسترول بالایی دارید. بسیاری از افراد نمی دانند که به کلسترول بالا مبتلا هستند.

با توجه به اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، در شرایط زیر باید سطح کلسترول خود را بررسی کنید:

  • هر 5 سال بعد از 20 سالگی
  • اگر سابقه خانوادگی کلسترول بالا یا بیماری های قلبی عروقی داشته باشید باید کلسترول خود را بیشتر چک کنید

 

کلسترول “بالا” چیست؟

کلسترول توسط کبد شما ساخته می شود. کلسترول ماده‌ای مومی است که بدن شما مانند فرآیندهای دیگر برای ساخت سلول از آن استفاده می کند.

خوردن غذاهای چرب و روغنی می تواند باعث ایجاد کلسترول اضافی در کبد شود. این ماده می تواند از گوشت و لبنیات موجود در رژیم غذایی نیز حاصل شود.

هنگامی که غربالگری کلسترول انجام می دهید، سطح دو نوع کلسترول در نتایج گزارش می شود: کلسترول LDL و کلسترول HDL.

کلسترول LDL همان کلسترول بد است. LDL زیاد همچنین می تواند با تری گلیسیرید زیاد (نوعی چربی در خون که از رژیم غذایی ناشی می شود) ارتباط داشته باشد.

اگر کلسترول LDL بیش از حد داشته باشید، می تواند به ماده ای مومی و سخت به نام پلاک تبدیل شود. وقتی این اتفاق می افتد، عروق شما باریک می شوند و انعطاف پذیری کمتری پیدا می کنند.

کلسترول بالا یکی از بزرگترین عوامل خطر برای بیماریهای قلبی عروقی مانند بیماری های قلبی و سکته مغزی است. این در حالی است که کلسترول HDL کلسترول “خوبی” در نظر گرفته می شود و نداشتن کافی آن می تواند نوعی مشکل باشد.

 

چشم انداز افراد با کلسترول بالا چیست؟

اگر کلسترول بالایی دارید، احتمال این وجود دارد که تغییر در سبک زندگی تفاوت زیادی در پایین آوردن آن ایجاد کند. رژیم غذایی و ورزش می تواند کلسترول را حدود 20 تا 30 درصد کاهش دهد.

اگر درمان های خانگی، رژیم غذایی و ورزش برای رساندن سطح کلسترول LDL به میزان مناسب کافی نباشد، در مرحله بعد و برای حفظ سلامت قلب باید دارو مصرف کنید. در صورت نیاز، دارو می تواند کلسترول شما را حتی بیشتر کاهش دهد.

هر برنامه درمانی برای مدیریت کلسترول باید با همکاری یک متخصص تهیه شود. پزشکی که از سابقه خانوادگی و سابقه سلامتی شما آگاه باشد، می تواند در مورد بهترین روش های درمانی به شما مشاوره دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *