فواید نوشیدن آب کافی

بدن انسان را حدود 60٪ آب تشکیل می دهد. معمولاً نوشیدن روزانه هشت لیوان آب با حجم 237 میلی لیتر توصیه می‌شود.

اگرچه در مورد این قانون خاص تحقیقات علمی کمی وجود دارد، هیدراته نگه داشتن بدن بسیار مهم است.

در ادامه 7 فایده برای نوشیدن آب مبتنی بر شواهد علمی آورده شده است.

 

1. به تقویت و عملکرد فیزیکی بدن کمک می کند

اگر بدن شما هیدراته نباشید، عملکرد فیزیکیتان ممکن است آسیب ببیند. این امر به ویژه در هنگام ورزش شدید یا گرمای زیاد بسیار مهم است.

در صورت از دست دادن 2٪ از آب بدن، کمبود آب می تواند تأثیر قابل توجهی بر روی بدن داشته باشد. با این حال، از دست دادن 6 تا 10 درصد از وزن بدن از طریق عرق کردن برای ورزشکاران امری عادی است.
این مسئله می تواند منجر به تغییر درجه حرارت بدن، کاهش انگیزه و افزایش خستگی شود. همچنین باعث می شود ورزش کردن از نظر جسمی و روحی بسیار دشوارتر باشد.
تحقیقات نشان داده شده است که هیدراتاسیون مطلوب از بروز این اتفاق جلوگیری می کند و حتی ممکن است استرس اکسیداتیو را کاهش دهد که در هنگام ورزش با شدت زیاد ایجاد می شود. شاید تعجب آور باشد اگر بدانید عضله حدود 80٪ آب دارد.
اگر ورزش را به صورت جدی انجام می دهید و تمایل به تعریق دارید، نوشیدن آب و هیدراته ماندن می تواند به شما در عملکرد مطلوب کمک کند.

 

2. به طور قابل توجهی بر سطح انرژی و عملکرد مغز تأثیر می گذارد

مغز شما به شدت تحت تأثیر وضعیت آبرسانی (هیدارسیون) قرار دارد.
مطالعات نشان می دهد که حتی کم آبی خفیف (مانند از دست دادن 1 تا 3 درصد از وزن بدن) می تواند بسیاری از جنبه های عملکرد مغز را مختل کند.
در مطالعه ای بر روی زنان جوان، محققان دریافتند که از دست دادن 1.4% مایعات پس از ورزش، خلق و خو و تمرکز را مختل می کند. دفعات سردرد را نیز افزایش می دهد.
بسیاری از اعضای همین تیم مطالعاتی، تحقیق مشابهی را در مردان جوان انجام دادند. آنها دریافتند که از دست دادن 1.6٪ مایعات برای حافظه فعال مضر است و احساس اضطراب و خستگی را افزایش می دهد.
برای شخصی که 68 کیلوگرم وزن دارد، کاهش 1 تا 3 درصدی مایعات برابر با از دست دادن 0.5 تا 2 کیلوگرم وزن است. این امر به راحتی می تواند از طریق فعالیت های عادی روزمره رخ دهد، در نتیجه هنگام ورزش کردن و گرمای زیاد، بیشتر خواهد بود.
بسیاری از مطالعات دیگر، با موضوعات مختلف از کودکان تا افراد مسن، نشان داده اند که کم آبی بدن می تواند خلق و خو، حافظه و عملکرد مغز را مختل کند. در نتیجه نوشیدن آب می تواند به طور قابل توجهی بر سطح انرژی و عملکرد مغز تأثیر بگذارد.

 

3. ممکن است به پیشگیری و درمان سردرد کمک کند

کمبود آب بدن می تواند باعث ایجاد سردرد و میگرن در برخی از افراد شود.
تحقیقات نشان داده است که سردرد یکی از رایج ترین علائم کم آبی بدن است. به عنوان مثال، مطالعه‌ای بر روی 393 نفر نشان داد که 40٪ از شرکت کنندگان در نتیجه کمبود آب بدن دچار سردرد شده اند.
علاوه بر این، برخی مطالعات نشان داده اند که نوشیدن آب باعث تسکین سردرد در افرادی می شود که دچار سردردهای مکرر هستند.
مطالعه‌ای بر روی 102 مرد نشان داد که نوشیدن 1.5 لیتر آب در روز منجر به بهبود قابل توجهی در علائم میگرن می شود.
علاوه بر این، 47٪ از مردانی که آب بیشتری می نوشیدند بهبود سردرد را گزارش کردند، این در حالی بود که فقط 25٪ از مردان گروه کنترل این اثر را گزارش کردند.
با این حال، همه مطالعات با این نتایج موافق نیستند و محققان دریافته اند که به دلیل کمبود مطالعات با کیفیت بالا، تحقیقات بیشتری لازم است تا تأیید کند که چگونه افزایش هیدراتاسیون می تواند به بهبود علائم سردرد و کاهش تعداد دفعات آن کمک کند.

 

4- نوشیدن آب ممکن است به رفع یبوست کمک کند

یبوست یک مشکل شایع است که با حرکات نامعمول روده و مشکل در دفع مدفوع مشخص می شود.

افزایش مصرف مایعات اغلب به عنوان بخشی از پروتکل درمان یبوست توصیه می شود، و شواهدی نیز برای تأیید این موضوع وجود دارد.
مصرف کم آب به نظر می رسد یک عامل خطر برای یبوست در افراد جوان و مسن است.

افزایش هیدراتاسیون ممکن است به کاهش یبوست کمک کند.

آب معدنی ممکن است یک نوشیدنی مفید برای افراد مبتلا به یبوست باشد. مطالعات نشان داده است که آب معدنی غنی از منیزیم و سدیم است و باعث بهبود ثبات و دفعات حرکت روده در افراد مبتلا به یبوست می شود.

 

5. نوشیدن آب ممکن است به درمان سنگ کلیه کمک کند

سنگ های ادراری توده های دردناکی از کریستال معدنی هستند که در سیستم ادراری تشکیل می شوند. رایج ترین شکل آن، سنگ کلیه است که در کلیه ایجاد می شود.
شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد مصرف آب می تواند باعث جلوگیری از عود در افرادی شود که قبلاً دچار سنگ کلیه شده اند.
مصرف بیشتر مایعات باعث افزایش حجم ادراری می شود که طریق کلیه ها می کند. این مسئله غلظت مواد معدنی را رقیق می کند، بنابراین احتمال متبلور شدن و تشکیل توده ها کمتر می شود.
آب همچنین ممکن است به جلوگیری از تشکیل اولیه سنگ کمک کند، اما برای تأیید این مورد نیاز به انجام مطالعات است.

 

6. به جلوگیری از خماری کمک می کند

خماری به علائم ناخوشایند پس از نوشیدن الکل اشاره دارد. الکل ادرار آور است، بنابراین باعث می شود بیش از حد، آب بدن خود را از دست دهید. این مسئله می تواند منجر به کم آبی بدن شود.
اگرچه کم آبی دلیل اصلی خماری نیست، اما می تواند علائمی مانند تشنگی، خستگی، سردرد و خشکی دهان ایجاد کند.
نوشیدن آب به اندازه یک لیوان بین نوشیدنی ها و حداقل یک لیوان آب بزرگ قبل از خواب، روش های خوبی برای کاهش خماری است.

 

7. می تواند به کاهش وزن کمک کند

نوشیدن آب فراوان می تواند به کاهش وزن کمک کند.

به این دلیل که آب می تواند سیری را افزایش دهد و میزان متابولیسم شما را تقویت کند.

برخی شواهد نشان می دهد که افزایش مصرف آب می تواند با افزایش کمی متابولیسم، باعث کاهش وزن شود که در نتیجه آن روزانه تعداد کالری های بیشتر سوزانده می شود.
یک مطالعه در سال 2013 در 50 زن جوان با اضافه وزن نشان داد که نوشیدن 500 میلی لیترآب قبل از غذا به صورت 3 بار در روز و به مدت 8 هفته منجر به کاهش قابل توجهی در وزن بدن و چربی بدن آنها در مقایسه با اندازه گیری های قبل از مطالعه شد.
زمان بندی نیز در نوشیدن آب مهم است. نوشیدن آب نیم ساعت قبل از غذا بسیار موثر است. این کار می تواند احساس سیری بیشتری در شما ایجاد کند تا کالری کمتری مصرف کنید.
در یک مطالعه، رژیم گیرنده هایی که 0.5 لیترآب قبل از غذا نوشیدند 44٪ بیشتر از آنهایی وزن کم کردند که قبل از غذا آب نمی نوشیدند.

 

حرف آخر

کم آبی بدن حتی می تواند از نظر روحی و جسمی نیز بر شما تأثیر بگذارد. اطمینان حاصل کنید که هر روز به میزان کافی آب دریافت می کنید. نوشیدن آب کافی یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامت کلی خود انجام دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *