روی (زینک) یک ریز مغذی ضروری است که تقریباً برای همه جنبه های سلامتی شما بسیار مهم است. بعد از آهن به عنوان کمیاب ترین ریزمغذی در بدن به شمار می آید. از مکمل های روی که به اشکال مختلف موجود است، اغلب برای درمان مجموعه ای از بیماری ها استفاده می شود.

تحقیقات نشان می دهد که این ماده معدنی ممکن است عملکرد ایمنی بدن را تقویت کند، سطح قند خون را تثبیت کند و به سلامت پوست، چشم و قلب شما کمک کند.

این مقاله انواع، مزایا، مقدار مصرف توصیه شده و عوارض جانبی احتمالی مکمل های روی را مرور می کند.

 

انواع مکمل های روی

هنگام انتخاب مکمل روی، احتمالاً متوجه انواع مختلف آن خواهید شد. این اشکال مختلف روی به روش های مشخصی بر سلامتی تأثیر می گذارند.

چند مورد از مکمل های موجود در بازار عبارتند از:

گلوکونات روی: گلوکونات روی به عنوان یکی از رایج ترین فرم های روی بدون نسخه، اغلب در درمان های سرماخوردگی، مانند قرص های لوزی و اسپری بینی استفاده می شود.
استات روی: مانند گلوکونات روی، استات روی نیز اغلب برای کاهش علائم و تسریع سرعت بهبودی به قرص های سرماخوردگی اضافه می شود.
سولفات روی: نشان داده شده است که سولفات روی علاوه بر جلوگیری از کمبود زینک، از شدت آکنه نیز می کاهد.
پیکولینات روی: برخی تحقیقات نشان می دهد که بدن شما ممکن است این فرم را بهتر از انواع دیگر روی، از جمله گلوکونات روی و سیترات روی، جذب کند.
اوروتات روی: این فرم در اسید اروتیک و یکی از رایج ترین انواع مکمل های روی در بازار یافت می شود.
سیترات روی: یک مطالعه نشان داد که این نوع مکمل روی به اندازه گلوکونات روی جذب می شود اما طعم تلخ و جذابیت کمتری دارد.

 

از آنجا که گلوکونات روی یکی از گسترده ترین و مقرون به صرفه ترین اشکال روی است، می توانید با هزینه کمی مقدار مورد نیاز بدنتان را فراهم کنید. با این حال، اگر بتوانید کمی بیشتر هزینه کنید، پیکولینات روی ممکن است بهتر جذب شود.

صرف نظر از نوع مکمل انتخابی شما، گزینه های زیادی به شکل کپسول، قرص و لوزی وجود دارند که با مصرف آنها می توانید مقدار روی مورد نیاز روزانه خود را تامین کنید.

با این حال، به خاطر داشته باشید که اسپری های بینی حاوی روی با از بین رفتن بویایی ارتباط دارند و باید از آنها اجتناب شود.

 

مزایای بالقوه

روی برای بسیاری از جنبه های سلامتی حیاتی است و با مزایای مختلفی همراه است.

 

ممکن است عملکرد ایمنی را بهبود بخشد

بسیاری از داروهای بدون نسخه و داروهای طبیعی به دلیل توانایی روی در تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و مقابله با التهاب، از این ماده معدنی استفاده می کنند.

یک بررسی از هفت مطالعه نشان داد که لوزی های روی با 92-80 میلی گرم روی، ممکن است مدت زمان سرماخوردگی را تا 33 درصد کاهش دهد.

روی همچنین می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند و به کاهش التهاب و محافظت در برابر بیماری های مزمن، مانند بیماری های قلبی، سرطان و دیابت کمک کند.

یک مطالعه در 50 فرد مسن نشان داد که مصرف 45 میلی گرم گلوکونات روی به مدت یک سال باعث کاهش چندین مارکر التهاب و کاهش دفعات عفونت می شود.

 

ممکن است کنترل قند خون را تقویت کند

روی به دلیل نقش خود در کنترل قند خون و ترشح انسولین بسیار مشهور است. انسولین هورمونی است که مسئول انتقال قند از جریان خون به بافتهای بدن است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که روی می تواند به ثابت نگه داشتن سطح قند خون کمک کرده و حساسیت بدن شما به انسولین را بهبود بخشد.

بر اساس یک بررسی دیگر، مکمل های روی در افزایش کنترل کوتاه مدت و بلند مدت قند خون در افراد دیابتی موثر هستند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که روی می تواند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند، که با این کار توانایی بدن شما را برای استفاده موثر از انسولین برای حفظ سطح طبیعی قند خون بهبود می بخشد.

 

به درمان آکنه کمک می کند

مکمل های روی اغلب برای تقویت سلامت پوست و درمان بیماری های شایع پوستی مانند آکنه مورد استفاده قرار می گیرند.

تحقیقات نشان می دهد که سولفات روی برای کاهش علائم آکنه به ویژه نوع شدید آن بسیار مفید است.

یک مطالعه 3 ماهه بر روی 332 نفر نشان داد که مصرف 30 میلی گرم عنصر روی در درمان آکنه های التهابی موثر است.

مکمل های روی نیز اغلب نسبت به سایر روش های درمانی ارجحیت دارند زیرا ارزان، موثر و با عوارض جانبی بسیار کمتری همراه هستند.

 

ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

بیماری قلبی مشکلی جدی است که تقریباً 33٪ از مرگ و میر در سراسر جهان را تشکیل می دهد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف روی ممکن است چند عامل خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد و حتی ممکن است سطح تری گلیسیرید و کلسترول را کاهش دهد.

بررسی 24 مطالعه نشان داد که مکمل های روی به کاهش سطح کلسترول کل، کلسترول بد و همچنین تری گلیسیرید خون کمک می کنند، که با این کار به طور بالقوه از بیماری های قلبی جلوگیری می کنند.

علاوه بر این، یک مطالعه در 40 زن جوان نشان داد که مصرف بیشتر روی با سطح پایین تر فشار خون سیستولیک ارتباط دارد.

با این حال، تحقیقات ارزیابی اثرات مکمل ها بر فشار خون محدود است.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که سطح پایین روی سرم ممکن است با خطر بیشتری برای بیماری عروق کرونر قلب همراه باشد، اما یافته ها بی نتیجه مانده اند.

 

انحطاط ماکولایی را کند می کند

انحطاط ماکولایی (دژنراسیون ماکولا) یک بیماری شایع چشم است و یکی از اصلی ترین دلایل از دست دادن بینایی در سراسر کره زمین است.

مکمل های روی اغلب برای کند کردن پیشرفت تخریب ماکولایی وابسته به سن (AMD) و محافظت در برابر از دست دادن بینایی و نابینایی استفاده می شوند.

یک مطالعه در 72 فرد مبتلا به AMD نشان داد که مصرف روزانه 50 میلی گرم سولفات روی به مدت سه ماه روند پیشرفت بیماری را کند می کند.

به همین ترتیب، یک بررسی دیگر از 10 مطالعه گزارش داد که مصرف مکمل روی در کاهش خطر پیشرفت به دژنراسیون ماکولا پیشرفته موثر است.

با این حال، مطالعات دیگر در این بررسی نشان می دهد که مکمل های روی به تنهایی ممکن است پیشرفت چشمگیری نداشته باشند و برای به حداکثر رساندن نتایج باید با گزینه های درمانی دیگر مرتبط شوند.

 

مقدار مصرف

میزان روی مصرفی روزانه به نوع آن بستگی دارد، زیرا هر مکمل حاوی مقدار متفاوتی از عناصر روی است.

به عنوان مثال، سولفات روی از 23 درصد عنصر روی تشکیل شده است، بنابراین 220 میلی گرم سولفات روی برابر با 50 میلی گرم روی است.

این مقدار معمولاً در برچسب مکمل شما درج می شود، و به راحتی می توانید میزان نیازتان برای تأمین نیازهای روزانه را تعیین کنید.

برای بزرگسالان، دوز توصیه شده روزانه معمولاً 30-15 میلی گرم عنصر روی است.

از دوزهای بالاتر برای معالجه شرایط خاص از جمله آکنه، اسهال و عفونت های تنفسی استفاده شده است.

با این حال، به دلیل عوارض جانبی احتمالی مرتبط با مصرف بیش از حد روی، بهتر است از حد بالای 40 میلی گرم در روز فراتر نروید – مگر اینکه تحت نظارت پزشکی باشد.

 

ایمنی و عوارض جانبی

مکمل های روی می توانند به عنوان دستورالعمل، روشی ایمن و موثر برای افزایش مصرف روی و بهبود جنبه های مختلف سلامتی باشند.

با این حال، این مکمل ها در برخی موارد با عوارض جانبی، از جمله حالت تهوع، استفراغ، اسهال و درد معده همراه بوده اند.

بیش از 40 میلی گرم در روز عنصر روی می تواند علائم آنفلوانزا مانند تب، سرفه، سردرد و خستگی ایجاد کند.

روی همچنین می تواند در بدن شما در جذب مس اختلال ایجاد کند، که به مرور منجر به کمبود این ماده معدنی کلیدی می شود.

علاوه بر این، نشان داده شده است که مکمل های روی در جذب برخی از آنتی بیوتیک ها تداخل ایجاد می کنند و در صورت مصرف همزمان، اثر آنها کاهش می یابد.

برای کاهش خطر عوارض جانبی، به دوز توصیه شده پایبند باشید و از مصرف بیش از حد مجاز 40 میلی گرم در روز خودداری کنید – مگر اینکه تحت نظارت پزشک باشد.

اگر بعد از مصرف مکمل های روی عوارض جانبی منفی مشاهده کردید، دوز مصرفی خود را کاهش دهید و در صورت ادامه علائم با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

 

حرف آخر

روی یک ماده معدنی ضروری برای بسیاری از جنبه های سلامتی است.

مکمل روزانه 30-15 میلی گرم عنصر روی ممکن است باعث بهبود ایمنی، سطح قند خون و سلامت چشم، قلب و پوست شود. حتماً از حد بالای 40 میلی گرم فراتر نروید.

عوارض جانبی روی شامل مشکلات گوارشی، علائم شبیه آنفولانزا و کاهش جذب مس و اثر آنتی بیوتیکی است.

مکمل های روی نظیر قرص یونی زینک لیبرتی سوئیس را می توانید از داروخانه آنلاین دیجی دارو تهیه کنید.

بعلاوه، اگر می خواهید از طریق رژیم غذایی خود میزان روی را افزایش دهید، بسیاری از غذاها سرشار از این ماده معدنی هستند مانند آجیل، دانه ها، حبوبات، گوشت، غذاهای دریایی و لبنیات.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *