در این مطلب ترکیباتی را بررسی می‌کنیم که سبب تقویت حافظه و تمرکز می‌شوند گرچه علاوه بر تقویت حافظه می‌توانند سبب افزایش خلاقیت، هوشیاری و در کل بهبود عملکرد مغز شوند.

جینکوبیلوبا و تقویت حافظه

جینکو یک ترکیب گیاهی است که از درخت جینکوبیلوبا گرفته می شود.این ترکیب برای تقویت عملکرد مغز در بسیاری از مکمل ها وجود دارد. به طور مثال؛ در کپسول جینکو بیلوبا شرکت اس تی پی فارما به مقدار 400 میلی گرم جینکوبیلوبا وجود دارد.
این ترکیب باعث افزایش جریان خون به مغز شده و بواسطه بهبود جریان خون درعروق کوچک، قدرت تفکر، تمرکز و حافظه کوتاه مدت را بهبود می بخشد.

هوپرزین 

هوپرزین یک ماده شیمیایی استخراج شده از گیاه خزه می باشد. هوپرزین میزان استیل کولین را افزایش داده و جهت بهبود حافظه و بهبود عملکرد ذهنی در مبتلایان به آلزایمر و زوال عقل کاربر دارد.

کولین

استیل کولین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی نقش مهمی در تقویت حافظه دارد.همچنین بواسطه شرکت در سنتز DNA و در رشد مغز و پیشرفت عملکرد مغز نقش مهمی دارد.
فسفاتیدیل کولین در افراد مبتلا به آلزایمر تا حدودی باعث بهبود عملکرد مغز فرد می شود.

رزماری و تقویت حافظه

اسید کارنوسیک موجود در رزماری می تواند با آسیب دیدگی ناشی از رادیکال های آزاد در مغزمقابله کند.این گیاه از طریق کاهش اضطراب توانایی تمرکز را افزایش می دهد.
رزماری به میزان قابل توجهی به پیشگیری از پیری مغز کمک می کند. وجود رزماری در مکمل ها می تواند عملکرد، سرعت و دقت را در فعالیت های ذهنی افزایش دهد.

جینسینگ

این ماده می تواند به بهبود عملکرد مغز مانند حافظه کمک کند. ترکیبات موجود در جینسینگ مانند جینسنوزیدها می تواند از مغز در برابر آسیب های ناشی از صدمات رادیکال های آزاد محافظت کند.
برخی مطالعات نشان داده که جینسینگ به جذب قند خون توسط سلول ها کمک می کند که باعث افزایش عملکرد مغز و کاهش خستگی ذهنی می شود.

رزوراترول

رزوراترول یک آنتی اکسیدان است که به طور طبیعی در پوست میوه های بنفش و قرمز مانند انگور، تمشک و زغال اخته همچنین در شراب قرمز، شکلات و بادام زمینی نیز یافت می شود.
مکمل های حاوی رزوراترول می تواند از خراب شدن هیپوکامپ، بخش مهمی از مغز که با حافظه در ارتباط است، جلوگیری کند.
رزوراترول از کاهش سرعت عملکرد مغز مرتبط با پیری جلوگیری کرده و عملکرد مغز و حافظه را بهبود می بخشد.

کافئین

کافئین یک محرک طبیعی است که در چای، قهوه و شکلات تلخ وجود دارد. این ماده با تحریک مغز و سیستم عصبی مرکزی باعث کاهش احساس خستگی و هوشیاری بیشتر می شود.
کافئین باعث افزایش انرژی شده و حافظه، زمان واکنش و عملکرد کلی مغز را بهبود می بخشد.
دوز 200 تا 400 میلی گرم از این ماده بی خطر است. مصرف زیاد کافئین ممکن است با عوارضی مانند کاهش قدرت باروری، اضطراب، حالت تهوع و بی خوابی همراه باشد.

روغن ماهی و تقویت حافظه و تمرکز

مکمل های روغن ماهی منبع غنی از دکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتائنوئیک اسید (EPA) دو نوع از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.
این اسیدهای چرب با بهبود سلامت مغز در ارتباط هستند.
DHA نقش مهمی در حفظ ساختار و عملکرد مغز دارد. مصرف مکمل هایی که حاوی DHA هستند در بهبود حافظه و تسریع زمان واکنش مغز مرتبط است.
EPA که اسید چرب امگا 3 دیگر در روغن ماهی است دارای اثرات ضد التهابی بوده که از مغز در برابر آسیب و پیری محافظت می کند.
دریافت روغن ماهی که هر دو این چربی ها را شامل می شود، به کاهش افت عملکرد مغز مرتبط با پیری کمک می کند.

 

صفحه دیجی دارو در وب سایت آپارات.

صفحه دیجی دارو در وب سایت یوتیوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *