ملاس یک محصول جانبی از فرآیند تصفیه نیشکر است. نیشکر برای ایجاد آب میوه له می شود. سپس یک بار جوشانده تا شربت عصا ایجاد شود. جوشاندن دوم باعث ایجاد ملاس می شود.
بعد از اینکه این شربت برای بار سوم جوشانده شد، مایعی چسبناک و تیره ظاهر می شود که به عنوان شیره سیاه (ملاس سیاه) شناخته می شود و کمترین میزان قند را در بین محصولات نیشکر دارد.
مورد شگفت انگیز این است که برخلاف خود نیشکر که ارزش غذایی آن صفر است، شیره سیاه حاوی ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی است، مانند:

  • آهن
  • کلسیم
  • منیزیم
  • ویتامین B6
  • سلنیوم

 

ملاس سیاه به عنوان یک غذای فوق العاده تبلیغ می شود. گرچه هیچ درمان معجزه آسایی انجام نمی‌دهد، اما منبعی سرشار از چند ماده معدنی است.

 

1. تفویت کننده استخوان

همه می دانند که کلسیم برای استحکام استخوان مورد نیاز است، اما همه از اهمیت منیزیم در رشد استخوان ها با خبر نیستند.
شیره سیاه حاوی کلسیم و منیزیم است، بنابراین می تواند به شما در محافظت در برابر پوکی استخوان کمک کند. حدود 1 قاشق غذاخوری ملاس سیاه، 8 درصد مقدار مصرف روزانه کلسیم و 10 درصد منیزیم را تأمین می کند.
میزان کافی منیزیم نیز برای پیشگیری از بیماری هایی مانند پوکی استخوان و آسم همراه با بیماری های دیگر که می توانند خون و قلب را تحت تأثیر قرار دهند بسیار مهم است.

 

2. برای خون مفید است

افراد مبتلا به کم خونی (وضعیتی که بدن شما گلبول قرمز کافی ندارد) اغلب احساس خستگی و ضعف می کنند. یک نوع کم خونی وجود دارد که ناشی از کمبود آهن در رژیم غذایی است.
شیره سیاه، منبع خوبی از آهن است. حدود 1 قاشق غذاخوری ملاس سیاه حاوی 20 درصد از آهن مورد نیاز روزانه است.

 

3. حاوی پتاسیم

همه موز را به عنوان سلطان پتاسیم می شناسند، اما شیره سیاه هم دست کمی از آن ندارد. در حقیقت، یک قاشق غذاخوری شیره سیاه (حدود 300 میلی گرم) می تواند به اندازه نصف موز پتاسیم داشته باشد.
از پتاسیم بعنوان روشی خوب برای تسکین گرفتگی عضلات بعد از تمرین نام برده می شود. با این حال، عضله دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند از این ماده معدنی بهره مند شود که آن قلب است. در افراد مبتلا به فشار خون بالا، مصرف مکمل پتاسیم ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.
علاوه بر این، داشتن یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم ممکن است به کاهش خطر سکته کمک کند. این ماده معدنی همچنین می‌تواند از احتباس مایعات جلوگیری کرده یا آن را مدیریت کند.

 

4. موخوره مو

همراه با تأمین مواد معدنی مهم برای بدن، از ملاس سیاه برای جلوگیری از آسیب به موهای سفید، فر شده و رنگ شده استفاده می‌شود.
در حالی که ریختن شیره سیاه به طور مستقیم روی موها ایده بسیار بدی است، می توان آن را با آب گرم مخلوط کرده و به مدت 15 دقیقه روی موها قرار داد. همچنین می تواند آن را با سایر مواد مفید برای مو مانند شامپوی روزانه یا شیر نارگیل ترکیب کرد.

 

نحوه استفاده از شیره سیاه

خوردن ملاس سیاه به خودی خود ممکن است کمی دشوار باشد زیرا بسیار غلیظ بوده و کمی تلخ است و بدون مایع دیگری به خوبی پایین نمی رود. استفاده از شیره سیاه در کاربردهای زیر ممکن است به شما کمک کند تا در رژیم روزمره خود مقداری از آن دریافت کنید.

 

درون یک نوشیدنی گرم بریزید

یک قاشق غذاخوری ملاس سیاه به آب گرم اضافه کنید و به عنوان مکمل غذایی گرم یا سرد بنوشید. اگر می خواهید طعم بهتری داشته باشد، آن را به چای یا آب لیمو اضافه کنید.

 

به جای ملاس معمولی استفاده کنید

سعی کنید به جای شکر قهوه ای یا ملاس معمولی، شیره سیاه را در لوبیای پخته شده مخلوط کنید.

همچنین می توانید از آن برای لعاب بستن موارد زیر استفاده کنید:

  • مرغ
  • بوقلمون
  • گوشت های دیگر

 

 

لقمه‌های انرژی بخورید

طبیعت غلیظ و چسبناک ملاس سیاه می تواند برای درست کردن لقمه های انرژی یا کلوچه های صبحانه مفید باشد. این کار کمک می کند تا مواد تشکیل دهنده در کنار هم قرار گیرند و یک شیرینی سالم فراهم شود.

 

آن را به صورت “مکمل” مصرف کنید

یک قاشق شیره سیاه می تواند به سرعت بدن شما را تقویت کند. اگر به سختی می توانید این شربت غلیظ را بخورید، آن را همراه با آب مصرف کنید و به عنوان مولتی ویتامین روزانه خود در نظر بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *