فلفل کاین (قرمز)

فلفل کاین (فلفل قرمز)، نوعی چیلی گرم از خانواده فلفل دلمه ای است. مردم به طور مكرر از آن برای افزایش عطر و طعم غذاهای خوشمزه استفاده می كنند. مواد مغذی موجود در فلفل می تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشند.
فلفل های کاین با فلفل هالاپینو و فلفل دلمه ای رابطه نزدیکی دارند. این فلفل ها جزء اصلی غذای ساکنین جنوب غربی آمریکا، مکزیک، کاجون و کریل هستند. در غذاهای کره ای، سیچوان و سایر غذاهای آسیایی از نوع خشک شده و آسیاب شده آن استفاده می شود، بدین شکل که از آنها ادویه ای پودر شده برای چاشنی درست می کنند.
در همین حال، پزشکان داروهای سنتی چینی و طب آیورودا از فلفل کاین برای چند منظور از جمله کمک به درمان مشکلات گردش خون استفاده می کنند.
ادویه ای که از ماده فعال این فلفل (کپسایسین) ساخته می شود در بسیاری از داروهای موضعی برای تسکین درد در عضلات و مفاصل استفاده می شود.

 

فواید

فلفل کاین دارای یکسری فواید برای سلامتی است و افراد ممکن است با استفاده از داروهای حاوی کپسایسین یا خوردن فلفل این فواید را تجربه کنند.

کپسایسین (ماده ای موجود در فلفل کاین) ممکن است در موارد زیر به شما کمک کند:

  • تسکین درد
  • کنترل وزن
  • کاهش خارش
  • کاهش التهاب
  • درمان سرماخوردگی و احتقان
  • محافظت از سیستم عصبی

شواهد علمی از همه موارد استفاده شده در بالا پشتیبانی نمی کند. با این حال، برخی از محققان دریافته اند که ترکیبات موجود در فلفل کاین می تواند به موارد زیر کمک کند.

 

تقویت فعالیت آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان های موجود در فلفل کاین شامل موارد زیر است:

  • ویتامین C، که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند
  • ویتامین E
  • بتاکاروتن
  • کولین
  • لوتئین
  • زاگزانتین
  • کریپتوکسانتین، منبع ویتامین A

 

کریپتوکسانتین نوعی رنگدانه به نام کاروتنوئید نیز است که به فلفل رنگ قرمز می بخشد.

آنتی اکسیدان ها با کمک به بدن در حذف رادیکال های آزاد طیف گسترده ای از مزایای سلامتی را ارائه می دهند. رادیکال های آزاد، موادی سمی هستند که در صورت تجمع بیش از حد باعث آسیب به بدن می شوند.

از بین بردن رادیکال های آزاد ممکن است به جلوگیری از طیف وسیعی از مشکلات بهداشتی، از جمله سرطان، بیماری های قلبی و بیماری های نورودژنراسیون مانند آلزایمر کمک کند.

بدن برخی از آنتی اکسیدان ها را تولید می کند، در حالی که برخی دیگر از طریق رژیم غذایی وارد بدن می شوند.

 

کاهش علائم سرماخوردگی

برخی افراد از فلفل کاین در داروهای خانگی به منظور درمان سرفه، احتقان و مقابله با سرماخوردگی استفاده می کنند.

بر اساس یک منبع معتبر، کپسایسین موجود در فلفل کاین ممکن است علائمی مانند عطسه، گرفتگی بینی، آبریزش بینی و احتقان را در صورتی تسکین دهد که دلیل آن حساسیت یا استعمال دخانیات نباشد.

کپسایسین ممکن است با کوچک کردن رگهای خونی گشاد شده در بینی و گلو این اثرات را داشته باشد.

محققان پس از مطالعه ای در سال 2019 که 46 شرکت کننده در آن شرکت داشتند، دریافتند که اسپری بینی کپسایسین باعث “تسکین چشمگیر سریع و پایدار” درعلائم سرماخوردگی می شود البته در صورتی که این علائم ناشی از آلرژی نباشد. این بهبود پس از 10 دقیقه استفاده از اسپری، آغاز می شود.

در همین حال، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که فلفل کاین ممکن است دارای خواص ضد باکتری باشد. در آزمایشات دانشمندان دریافتند که این ماده با استرپتوکوک های گروه A (نوع باکتری های مسئول گلودرد و سایر بیماری ها) مبارزه می کند.

 

نحوه ساخت داروی خانگی با فلفل کاین:

مواد لازم:

4/1 قاشق چایخوری فلفل قرمز
4/1 قاشق چایخوری زنجبیل ساییده شده
1 قاشق غذاخوری عسل
1 قاشق غذاخوری سرکه سیب
2 قاشق غذاخوری آب

 

مواد فوق را با هم ترکیب کنید و سپس مخلوط را با قاشق چای خوری مصرف کنید.
فلفل کاین و سرکه سیب را در آب داغ مخلوط کرده و دمنوش درست کنید تا سینوس ها را پاک کند.
با این حال، شواهد علمی برای اثرگذاری این داروهای خانگی وجود ندارد.

 

تسکین درد

کپسایسین (ماده موثره فلفل کاین) ممکن است خاصیت تسکین دهنده درد داشته باشد.

در یک بررسی که در سال 2016 منتشر شد، پتانسیل کپسایسین موجود در کرِم برای کاهش درد مورد بررسی قرار گرفت. محققان نتیجه گرفتند که استفاده طولانی مدت ممکن است فوایدی داشته باشد.

کپسایسین ممکن است با کاهش مقدار ماده P (ماده شیمیایی که پیام های درد را به مغز می رساند) به کاهش درد کمک کند.

به عنوان مثال، بر اساس یک مطالعه، کرم ها یا پمادهای حاوی 0.0125٪ کپسایسین خالص ممکن است درد و حساسیت ناشی از آرتروز را کاهش دهند. شرکت کنندگان این کرم را روزانه سه بار در محل درد استعمال کردند.

با این حال، برخی از افرادی که این روش درمانی را تجربه می کنند، احساس سوزش ناخوشایندی را به عنوان یک عارضه جانبی تجربه می کنند.

تحقیقات دیگر نشان داده است که مصرف مکمل های خوراکی کپسایسین ممکن است به کاهش درد و ناراحتی در ورزشکاران کمک کند. با این حال، دانشمندان هنوز در حال بررسی چگونگی عملکرد این دارو و دوز مصرفی موثر آن هستند.

همچنین نگرانی هایی وجود دارد که ممکن است در برخی افراد باعث ناراحتی دستگاه گوارش شود.

توجه به این نکته مهم است که یافته های بالا به جای استفاده از کپسایسین در رژیم غذایی، بیشتر به موارد دارویی اشاره دارند.

 

کاهش مشکلات پوستی

به نظر می رسد کپسایسین دارای خواص ضد باکتری است که به محافظت از بدن در برابر استرپتوکوک پیوژنز یا استرپتوکوک گروه A کمک می کند. این باکتری ها می توانند باعث عفونت های پوست و بافت نرم مانند زرد زخم و سلولیت شوند.

محققان در سال 2016 به این نتیجه رسیدند که تکه های کپسایسین ممکن است خارش ناشی از بیماری های مختلف پوستی، از جمله پسوریازیس و خارش ناشی از دیالیز (فرآیند تصفیه خون در افرادی با کلیه آسیب دیده) را کاهش دهد.

 

کنترل وزن

بسیاری از تولید کنندگان محصولات حاوی فلفل کاین ادعا می کنند که این محصولات متابولیسم را تقویت می کنند و باعث کاهش وزن می شوند، اما همه شواهد قطعی نیستند.

یک مطالعه معتبر نشان داد که مصرف 1 گرم فلفل کاین در یک وعده غذایی، درجه حرارت هسته بدن را کمی افزایش می دهد. این کار به نوبه خود کالری اضافی را می سوزاند. در برخی موارد، شرکت کنندگان نیز پس از مصرف کپسایسین تمایل کمتری به خوردن غذاهای چرب، شیرین یا شور داشتند.

در سال 2018، دانشمندان به مدت 12 هفته به داوطلبان سالم یک دوز 2 میلی گرمی یا یک دوز 4 میلی گرمی کپسایسین دادند. کسانی که دوز بیشتری مصرف کرده بودند، در مقایسه با افرادی که دارو مصرف نکردند، تقریباً 6٪ چربی بدنشان کاهش یافته بود.

با این حال، بسیاری از مطالعات دیگر به بررسی کاین یا کپسایسین همراه با سایر مواد پرداخته اند، بنابراین نمی توان نقش دقیق ترکیب فلفل را تشخیص داد.

اگر تحقیقات بیشتر نشان دهد که کاین یا کپسایسین به بدن در سوزاندن کالری کمک می کند، فلفل می تواند به بخشی سالم از برنامه کنترل وزن تبدیل شود.

 

فواید فلفل کاین

فواید فلفل کاین

نکات غذایی

کاین یک ادویه همه کاره است که به خوبی با غذاهای خوش طعم سازگار است. برخی افراد آن را به غذاهای حاوی تخم مرغ یا ماهی، کماج، تاکو یا ماکارونی اضافه می کنند.

می توانید موارد زیر را نیز امتحان کنید:

  • افزودن فلفل کاین به مخلوط ادویه هنگام تهیه کاری، پودر کباب یا ماریناد
  • افزودن فلفل کاین به روغن زیتون، سرکه و سایر مواد هنگام تهیه سس سالاد

 

برخی از افراد به عنوان بخشی از رژیم سم زدایی از مخلوطی حاوی فلفل کاین و آبلیمو استفاده می کنند. با این حال، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد رژیم های سم زدایی دارای فواید خاصی برای سلامتی هستند.

 

خطرات

کپسایسین می تواند سیستم هضم را تحریک کند.

غذاهای پرادویه و تند ممکن است برای افرادی با بیماری های زیر مناسب نباشند:

  • بیماری ریفلاکس معده
  • سندرم روده تحریک پذیر

 

بسیاری از غذاها می توانند در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کنند، اما تحقیقی معتبر نشان می دهد که حساسیت به فلفل کاین نادر است.

با این وجود، هر کسی که پس از خوردن فلفل کاین دچار کهیر، تورم یا مشکل تنفسی شود باید فوراً تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد. واکنش آلرژیک ممکن است به آنافیلاکسی تبدیل شود. آنافیلاکسی واکنشی شدید است که می تواند جان فرد را تهدید کند.

هر کسی که قصد دارد از کپسایسین برای اهداف پزشکی استفاده کند، باید ابتدا با پزشک مشورت کند.

 

جمع بندی

فلفل کاین حاوی کپسایسین است، ترکیبی که طعم گرم به آن می بخشد. کپسایسین از طرق مختلف ممکن است برای بدن مفید باشد.

با این حال، شواهد این عملکرد، مطالعاتی است که این ماده را در کرم ها و مکمل ها آزمایش کرده است و به تنهایی آزمایشی روی این ماده نشده است. در نتیجه، ممکن است افزودن فلفل کاین به رژیم غذایی اثرات مثبتی نداشته باشد.

هنوز هم بسیاری از افراد از طعمی که فلفل کاین به غذاهای خوش طعم می افزاید لذت می برند. آنتی اکسیدان های موجود در فلفل ممکن است به محافظت از بدن در برابر انواع بیماری ها کمک کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *