آیا سفید شدن مو  طبیعی است؟

تغییر موها همراه با افزایش سن امری طبیعی است. در هنگام جوانی احتمالاً موهای پرپشتی دارید، اما با ورود به دوران پیری، موها شروع به نازک شدن می کنند یا از رنگ اصلی به خاکستری یا سفید تغییر می کنند.
بدن حاوی فولیکول های مو است. این فلوکول ها، کیسه های کوچکی هستند که سلول های پوست را پوشانده اند. فولیکول های مو دارای سلول های رنگدانه ای هستند که به عنوان ملانین شناخته می شوند. این سلول ها به موهای شما رنگ می دهند. اما با گذشت زمان، فولیکول های مو می توانند رنگدانه خود را از دست دهند و در نتیجه موهای سفید ایجاد می شود.

 

علت سفید شدن مو در سنین جوانی چیست؟

موهای سفید در افرادی که رنگ موی تیره تری دارند بیشتر به چشم می آید. اگرچه موهای سفید از ویژگی های پیری است، اما تارهای موی بی رنگ می توانند در هر سنی ظاهر شوند – حتی زمانی که هنوز در دبیرستان یا دانشگاه هستید. حتی اگر یک نوجوان هستید یا 20 سال سن دارید، ممکن است یک یا چند رشته موی سفید در سر شما پیدا شود.
روش هایی برای بازیابی رنگدانه وجود دارد، اما این روش ها به علت سفید شدن مو بستگی دارند. برخی از دلایل سفیدی زودرس موها عبارتند از:

 

1. ژنتیک

ساختار بدن شما نقش مهمی در ایجاد یا گسترش موهای سفید دارد. اگر در سنین پایین متوجه سفیدی مو شوید، احتمالاً والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما نیز در سنین پایین موهای سفید داشته اند.
شما نمی توانید ژنتیک را تغییر دهید. اما اگر نوع موهای خاکستری خود را دوست ندارید، همیشه می توانید موهای خود را رنگ کنید.

 

2. استرس

همه افراد هر از گاهی استرس تجربه می کنند. عواقب استرس مزمن می تواند شامل موارد زیر باشد:

مشکلات خواب
اضطراب
تغییر در اشتها
فشار خون بالا

استرس همچنین می تواند موهای شما را تحت تأثیر قرار دهد. یک مطالعه در سال 2013، ارتباطی بین استرس و کاهش سلول های بنیادی در فولیکول های موی موش ها یافت. بنابراین اگر متوجه افزایش تعداد رشته های سفید خود شده اید، ممکن است استرس دلیل آن باشد. این تئوری همچنین می تواند علت سفید شدن موهای رهبران جهان را توجیه کند.
بیماری خود ایمنی نیز می تواند باعث ایجاد موهای سفید زودرس شود، یعنی زمانی که سیستم ایمنی بدن به سلولهای خود حمله می کند. در مورد آلوپسی و ویتیلیگو، سیستم ایمنی بدن می تواند به مو حمله کرده و باعث از بین رفتن رنگدانه شود.

 

4. اختلال تیروئید

تغییرات هورمونی ناشی از مشکل تیروئید (مانند پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید) نیز ممکن است مسئول باعث سفیدی زودرس موها شود. تیروئید یک غده پروانه ای شکل است که در قاعده گردن قرار دارد که به کنترل بسیاری از عملکردهای بدن مانند متابولیسم کمک می کند. سلامت تیروئید همچنین می تواند بر رنگ مو تأثیر بگذارد. تیروئید بیش از حد فعال یا کم کار می تواند باعث شود که بدن شما ملانین کمتری تولید کند.

 

5. کمبود ویتامین B-12

سفیدی مو در سنین پایین می تواند نشان دهنده کمبود ویتامین B-12 نیز باشد. این ویتامین نقش مهمی در بدن شما دارد. علاوه بر اینکه به شما انرژی می دهد، به رشد سالم مو و رنگ مو کمک می کند.
کمبود ویتامین B-12 با بیماری‌ای به نام کم خونی مخرب همراه است، این بیماری زمانی رخ می دهد که بدن شما نمی تواند مقدار کافی از این ویتامین را جذب کند. بدن برای گلبولهای قرمز خون سالم که اکسیژن را به سلولهای بدن از جمله سلولهای مو منتقل می کند ، به ویتامین B-12 نیاز دارد. کمبود آن می تواند سلول های مو را ضعیف کرده و بر تولید ملانین تأثیر بگذارد.

 

6. سیگار کشیدن

ارتباطی بین سفیدی زودرس مو و سیگار کشیدن وجود دارد. بر اساس یک تحقیق که بر روی 107 نفر انجام شد، بین شروع سفید شدن موها قبل از 30 سالگی با کشیدن سیگار ارتباط وجود دارد.
کشیدن سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. با این حال، اثرات طولانی مدت آن می تواند فراتر از قلب و ریه ها باشد و موها را نیز تحت تأثیر قرار دهد. سیگار کشیدن رگ های خونی را منقبض می کند، که این عمل می تواند جریان خون را در فولیکول های مو کاهش دهد و باعث ریزش مو شود. علاوه بر این، سموم موجود در سیگار می توانند به قسمت هایی از بدن از جمله فولیکول های مو آسیب برسانند و باعث سفید شدن زود هنگام موها شوند.

 

آیا می توان از سفید شدن مو جلوگیری کرد؟

توانایی معکوس یا جلوگیری از سفید شدن مو به علت آن بستگی دارد. اگر علت آن ژنتیک باشد، هیچ کاری نمی توانید برای جلوگیری یا تغییر دائمی رنگ موانجام دهید.
اگر مشکوک به بیماری هستید، با یک پزشک مشورت کنید تا ببینید آیا بیماری زمینه ای مسئول سفید شدن مو است یا خیر. اگر مشکل بیماری را درمان کنید، ممکن است رنگدانه برگردد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد.
بر اساس یک مطالعه معتبر، در صورتی که مشکل تیروئید باعث سفید شدن مو شود، ممکن است پس از درمان هورمون درمانی، رنگدانه مجدد ایجاد شود. مصرف قرص ویتامین B12 برای رفع کمبود آن نیز ممکن است سلامت فولیکول های مو را بهبود بخشد و رنگ طبیعی موها را بازگرداند. اگر موهای سفید در اثر استرس یا استعمال دخانیات اتفاق بیفتد، شواهدی مبنی بر بازگشت رنگدانه پس از ترک سیگار یا کاهش استرس وجود ندارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *