شامپو کتوکونازول چیست؟

شامپو کتوکونازول نوعی شامپوی دارویی است که برای درمان عفونت های قارچی مربوط به پوست سر طراحی شده است. این شامپمو برای بیماری هایی مانند شوره سر، پسوریازیس و موارد دیگر استفاده می‌‌شود. شامپو حاوی کتوکونازول می توانید به صورت آنلاین از داروخانه دیجی دارو تهیه کنید:

خرید شامپو کتوکونازول

کاربرد کتوکونازول

شامپو کتوکونازول معمولاً به عنوان یک درمان شوره سر شناخته می‌شود. خشکی پوست باعث ایجاد برخی از شوره ها می گردد، در حالی که سایر شوره ها در واقع درماتیت سبورئیک هستند. درماتیت سبورئیک ممکن است با رشد بیش از حد نوعی قارچ مخمری به نام مالاسزیا همراه باشد. این قارچ به طور طبیعی روی پوست وجود دارد. کتوکونازول می تواند با کاهش قارچ و التهاب به درمان شوره سر کمک کند.

پسوریازیس

کتوکونازول درمانی رایج برای پسوریازیس محسوب می‌شود، پسوریازیس نوعیی بیماری التهابی پوستی است که باعث پوسته پوسته شدن پوست، پلاک های پوستی و قرمزی می شود. قارچ های مخمری اغلب، این پلاک های پوستی را آلوده می کنند. برای شراره های پسوریازیس ممکن است کتوکونازول تجویز شود.

 

عفونت های تینیا

شامپو کتوکونازول همچنین می تواند تینئوس کاپیتس و تینه ورسیکلر را درمان کند. تینئوس کاپیتس نوعی عفونت قارچی سطحی و شبیه به کرم حلقوی است که روی پوست سر تأثیر می گذارد. تینیا ورسیکلر نوعی عفونت پوستی است که در اثر رشد بیش از حد نوعی مخمر ایجاد می شود که به طور طبیعی روی پوست شما زندگی می کند.

 

ریزش مو

در حالی که کتوکونازول بیشتر به دلیل خواص ضد قارچی خود برای درمان عفونت یا بیماری هایی مانند درماتیت سبورئیک استفاده می شود، شواهد نشان می‌دهد که ممکن است به رشد مو یا کاهش ریزش مو نیز کمک کند. به عنوان مثال، یک آزمایش کوچک که بر روی 15 فرد مبتلا به آلوپسی انجام شد، نشان داد که کتوکونازول ممکن است باعث رشد مجدد مو شود.

 

انواع شامپو کتوکونازول

انواع مختلف شامپوهای کتوکونازول به صورت بدون نسخه یا با نسخه در دسترس است. شامپوهای کتوکونازول بدون نسخه حاوی 1 درصد یا کمتر کتوکونازول هستند و معروف ترین آنها مارک نیزورال (Nizoral) است.
می توانید شامپوهایی را که حاوی 2 درصد یا بیشتر کتوکونازول هستند با تجویز پزشک تهیه کنید. مارک های موجود با نسخه پزشکی عبارتند از:

  • کتوزال (Ketozal)
  • کتوزولین (Ketozolin)
  • کت مد (Ket Med)

 

 

خطرات و عوارض جانبی

کتوکونازول می تواند عوارض جانبی داشته باشد که باید قبل از استفاده، از آنها آگاه باشید. یکی از رایج ترین عوارض جانبی، تحریک پوست است که در صورت استفاده می تواند به صورت برجستگی هایی مانند جوش صورت باشد. در برخی از افراد، ممکن است باعث چربی یا خشکی مو یا پوست سر، بافت غیر طبیعی مو یا تغییر رنگ شود. این امر می تواند باعث از بین رفتن موهای زائد نیز شود.

در موارد نادر، شامپو کتوکونازول می تواند منجر به ریزش مو شو ، بنابراین در صورت مشاهده این عارضه جانبی، بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید.

 

علائم واکنش آلرژیک

واکنش های آلرژیک به شامپو کتوکونازول بسیار نادر است، اما باید جدی گرفته شود. در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک زیر به دنبال فوریت پزشکی باشید:

خارش شدید
تورم صورت، زبان یا گلو
تنفس دشوار
کهیر
سرگیجه

 

 

ملاحظات دیگر

اثرات کتوکونازول بر روی زنان باردار یا شیرده به خوبی مطالعه نشده است. اگر باردار هستید و نگران استفاده از درمان ضد قارچی هستید، قبل از استفاده (حتی بدون نسخه آن) با پزشک خود صحبت کنید.

ایمنی کتوکونازول نیز در کودکان به خوبی بررسی نشده است. بهترین کار این است که از آن برای افراد زیر 12 سال استفاده نکنید، مگر اینکه توسط متخصص اطفال تجوییز شده باشد.

 

نحوه استفاده از شامپو کتوکونازول

طبق دستور پزشک یا همانطور که روی برچسب محصول مشخص شده است، باید از شامپوی کتوکونازول استفاده کنید.
اگر در حال درمان پوست سرتان هستید، شامپو را روی موهای خیس بزنید. آن را چنگ بزنید تا خوب کف کند و به آن فرصت دهید تا قبل از آبکشی، در پوست سر خیس بخورد. در انتها می توانید موهای خود را مانند حالت عادی بشویید و خشک کنید.
اگر از شامپوی کتوکونازول در محلی غیر از پوست سر استفاده می کنید، آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و بگذارید پنج دقیقه بماند. آن را کاملاً با آب بشویید، سپس پوست خود را خشک کنید.
تعداد و مدت استفاده از شامپو به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل، قدرت شامپو (1 درصد برای بدون نسخه یا 2 درصد برای تجویز شده)، شرایطی که تحت درمان هستید و شدت علائم فعلی را شامل می‌شود. پزشک ممکن است از شما بخواهد که روزی یکبار یا هفته ای یک بار از آن استفاده کنید.

 

جمع بندی

از شامپو کتوکونازول دقیقاً طبق دستور پزشک استفاده کنید، هرگز بیشتر یا کمتر استفاده نکنید. پس از شروع استفاده از شامپو باید نتایج را در طی دو تا چهار هفته مشاهده کنید، مگر اینکه پزشک در مورد شرایط خاص به شما اطلاع دهد. اگر بعد از گذشت یک ماه هیچ پیشرفتی مشاهده نکردید، با پزشک خود تماس بگیرید.
اگر شامپو کتوکونازول برای شرایط پوستی شما مناسب نیست، می‌توانید گزینه های دیگری را امتحان کنید. یکی از این گزینه‌ها، داروهای ضد قارچ خوراکی است که به شما در درمان بیماری کلی یا عفونت های گسترده تر کمک می کند.
شامپوهای دارویی دیگری نیز وجود دارد که می توانید امتحان کنید. مانند:

  • شامپوهای حاوی اسید سالیسیلیک
  • شامپوهای حاوی قطران ذغال سنگ
  • روغن درخت چای (که می تواند به شامپوی انتخابی شما اضافه شود)
  • شامپوهای حاوی پیریتون روی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *