روغن های حامل چه هستند؟

روغن های حامل و روغن های اساسی از گیاهان تولید می‌شوند. روغن های حامل برای رقیق کردن روغن‌های اساسی و “حمل” آنها به پوست استفاده می‌گردند. دلیل آن این است که روغنهای اساسی قوی هستند و اگر مستقیماً روی پوست قرار بگیرند ممکن است آن را تحریک کنند.
اکثر روغن های حامل بدون بو یا کمی معطر هستند و با خاصیت درمانی روغن اساسی تداخل ندارند. روغن های حامل ممکن است به تنهایی یا همراه با روغن های دیگر برای تغذیه پوست استفاده شوند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب روغن حامل مناسب، روغن های حامل مختلف و موارد دیگر، به مطالعه ادامه دهید.

 

چگونه روغن حامل مورد نیاز خود را انتخاب کنیم

روغن های حامل به تعداد زیاد وجود دارند. بیشتر آنها برای استفاده با هر نوع از روغن های اساسی مناسب هستند، اما باید نکاتی را قبل از انتخاب آنها در نظر بگیرید:

  • بو: چند روغن حامل هستند که بوی متمایزی دارند و وقتی به روغن اساسی اضافه می شوند، ممکن است تغییری در بوی آن ایجاد کنند.
  • جذب: پوست شما می تواند برخی روغنهای حامل را بهتر از دیگران جذب کند.
  • نوع پوست: بسته به نوع پوست، برخی از روغن ها ممکن است پوست را تحریک کنند یا بیماری پوستی مانند آکنه را بدتر کنند.
  • ماندگاری: برخی از روغن های حامل را می توان بدون خراب شدن برای مدت طولانی تر ذخیره کرد.

 

سازمان غذا و داروی ایالات متحده روغن های حامل را که برای استفاده به عنوان مواد آرایشی برچسب گذاری شده اند، نظارت نمی کند. با این حال، آنها روغن های پخت و پز خوراکی را نظارت می کنند که ممکن است دو برابر عملکرد روغن حامل را داشته باشند.

شما فقط باید روغن های حامل با درجه درمانی را از تولیدکننده ای معتبر خریداری کنید. به دنبال روغن هایی باشید که با روش پرس سرد تهیه شده باشند و 100 درصد خالص و فاقد مواد افزودنی یا نگهدارنده باشند. اگر می خواهید از روغن پخت و پز به عنوان روغن حامل استفاده کنید، انواع ارگانیک فشرده شده را انتخاب کنید.

لیست زیر شامل روغن های حامل معروف است که به منظور رقیق سازی روغنهای اساسی و برای رایحه درمانی، ماساژ و مراقبت از پوست استفاده می شود. این لیست جامع نیست، اما برای شروع خوب است.

 

1. روغن نارگیل

روغن نارگیل نوعی روغن خوراکی است که از نارگیل های رسیده تهیه می شود و در انواع تصفیه شده یا تصفیه نشده موجود است.

روغن نارگیل تصفیه نشده از نارگیل تازه گرفته می شود. این روغن، با مواد شیمیایی پردازش نشده و عطر و طعم نارگیل خود را حفظ می کند.

روغن نارگیل تصفیه شده از نارگیل تهیه می شود که کوپرا نیز نامیده می شود. این نوع روغن نارگیل به منظور از بین بردن آلاینده ها و همچنین عطر و طعم مجزای نارگیل، سفید و معطر شده است. نارگیل تصفیه شده کاملاً طبیعی نیست و برای استفاده به عنوان روغن حامل توصیه نمی شود.

موارد استفاده: روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب مغذی پوست و پلی فنول است که این ماده را به روغن حامل عالی برای روغنهای ماساژ و داروهای مراقبت از پوست تبدیل می کند.

 

2. روغن جوجوبا

روغن جوجوبا از دانه های گیاه جوجوبا حاصل می شود. رایحه ای لطیف و مغذی دارد. از نظر فنی، جوجوبا یک روغن نیست ، بلکه یک موم با خاصیت مرطوب کنندگی قوی است. تصور می شود که شبیه به چربی پوست است.
استفاده از روغن جوجوبا با ایجاد تصور اینکه پوست چربی کافی تولید کرده است، می تواند به کاهش تولید چربی پوست در افراد مستعد آکنه کمک کند.
موارد استفاده: روغن جوجوبا به راحتی در پوست جذب می شود و منافذ پوست را مسدود نمی کند. این امر باعث می شود گزینه مناسبی برای حمل روغن برای روغن های ماساژ، مرطوب کننده های صورت و روغن های حمام باشد.

 

3. روغن هسته زردآلو

روغن هسته زردآلو از دانه های زردآلو تهیه می شود که به آن مغز نیز می گویند و روغنی نرم کننده است که سرشار از اسیدهای چرب و ویتامین E است و به راحتی جذب پوست شده و کمی خوش بو است و بوی دانه می‌دهد. می توانید روغن هسته زردآلو خوراکی یا روغن هسته زردآلو را فقط برای استفاده آرایشی خریداری کنید.

موارد استفاده: تصور می شود روغن هسته زردآلو به لطافت و آرامش پوست تحریک شده و خارش دار کمک می کند. از آن به عنوان روغن حامل برای تهیه روغن های ماساژ، روغن حمام و داروهای مراقبت از مو استفاده کنید.

 

4. روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین دارای رایحه ای قوی و دانه‌ای است. روغن بادام شیرین، روغنی خوراکی است که از مغز بادام شیرین درست شده است. این روغن سبک بوده و به راحتی جذب می شود و مرطوب کننده‌ای عالی برای خشکی پوست است.

این ماده همچنین در رایحه درمانی عمومی مورد استفاده قرار می گیرد، اما رایحه قوی آن ممکن است عطر و بوی روغن ضروری را بپوشاند.
موارد استفاده: روغن بادام شیرین یکی از محبوب ترین روغن های حامل برای مراقبت از پوست است. استفاده از آن در روغن های ماساژ، روغن حمام و صابون، عالی است.

 

5. روغن زیتون

روغن زیتون از زیتون فشرده شده به دست می‌آید. این ماده بیشتر به عنوان یک روغن خوراکی سالم با رایحه ای میوه ای شناخته می شود، اما در رایحه درمانی به عنوان روغن حامل نیز استفاده می گردد.

روغن زیتون بسیار بکر، نوع ارجح برای رایحه درمانی و داروهای مراقبت از پوست است. رایحه روغن زیتون ممکن است با رایحه برخی روغنهای اساسی تداخل داشته باشد.

موارد استفاده: دارای اسیدهای چرب و استرول های گیاهی است که آن را برای تمیز کردن و مرطوب سازی پوست خشک عالی می کند. از روغن زیتون به عنوان روغن حامل برای ماساژ، پاک کننده های صورت، مراقبت از مو و صابون های خانگی استفاده کنید.

 

6. روغن آرگان

روغن آرگان از هسته های موجود در داخل میوه درخت آرگان، که بومی مراکش است، تهیه می شود. این روغن، خوراکی است و به طور سنتی برای تغذیه بدن از داخل و خارج استفاده می شود. رایحه ای دانه‌ای دارد و سرشار از ویتامین های A و E و اسیدهای چرب اشباع نشده است.

موارد استفاده: روغن آرگان می تواند به درمان خشکی پوست و مو، چین و چروک و التهابات پوستی کمک کند. این ویژگی باعث می شود تا یک روغن حامل عالی برای روغن های مراقبت از پوست و ماساژ عمومی باشد.

 

7. روغن میوه گل رز

میوه گل رز، دانه های بوته گل رز روبیگینوزا و موسكاتا است. گل هر دو بوته متفاوت از گل های رز سنتی است. وقتی این گلها می میرند و گلبرگ های آنها می ریزد، میوه آنها باقی می ماند. روغن گل رز از فشرده سازی میوه گل رز به دست می‌آید.
اگرچه روغن میوه گل سرخ، بوی گل رز نمی دهد و رایحه ای خاکی و دانه‌ای دارد.

موارد استفاده: روغن میوه گل رز سرشار از ویتامین های A و C است. ویتامین A یک رتینوئید طبیعی است که به مبارزه با پیری کمک می کند و هر دو ویتامین می توانند از اثرات آفتاب بر روی پوست محافظت کنند. از آن به عنوان روغن حامل در داروهای خانگی رفع خشکی پوست، روغن های ماساژ و مرطوب کننده ها استفاده کنید.

 

8. روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه از گیاه Nigella sativa تهیه می شود. اگرچه کمتر از روغن های حامل دیگر شناخته شده است، اما سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده و اشباع نشده است. همچنین تصور می شود توانایی ضد التهابی دارد.

موارد استفاده: روغن سیاه دانه اغلب به عنوان یک داروی محلی برای تسکین بیماری های پوستی از جمله اگزما، آکنه و پسوریازیس استفاده می شود. با توجه به این نکته، یک انتخاب عالی برای استفاده در مراقبت از صورت، روغن ماساژ و مراقبت های عمومی از پوست است.

 

9. روغن هسته انگور

روغن هسته انگور از هسته های انگور به دست می‌آید. این روغن محصول جانبی از روند تولید شراب است. این ویتامین سرشار از ویتامین E است و ماده‌ای مغذی است که برای بهبود پوست و کاهش چین و چروک استفاده می‌شود، اگرچه تحقیقات علمی درباره این کاربرد، متناقض است.

موارد استفاده: روغن هسته انگور سبک است، به راحتی توسط پوست جذب می شود و رایحه خنثی دارد. روغن هسته انگور، روغنی حامل است که مناسب برای استفاده با روغنهای اساسی برای ساخت روغنهای بدن و روغن ماساژ است.

 

10. روغن آووکادو

روغن آووکادو یک روغن سنگین ، غلیظ و خوراکی است که از میوه آووکادو تهیه می شود و رایحه ای دانه‌ای دارد.

روغن آووکادو سرشار از اسید اولئیک است، یک اسید چرب اشباع نشده تک که تصور می شود به بهبود خشکی و آسیب دیدگی پوست کمک می کند.

موارد استفاده: این روغن می تواند روغن حامل خوبی برای درمان های خشکی پوست و کرم های بدن باشد، مگر اینکه با آکنه سر و کار داشته باشید. روغن آووکادو ممکن است تولید چربی پوست را افزایش دهد، بنابراین اگر پوست شما مستعد آکنه است، قبل از استفاده با متخصص پوست خود مشورت کنید.

 

11. روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان یک روغن خوراکی است که از دانه های آفتابگردان استخراج می شود و بویی خنثی دارد.

گفته می شود این روغن به عنوان یک مانع پوستی در برابر سموم و میکروب هایی که باعث ایجاد عفونت می شوند، عمل می کند و به همین دلیل گزینه مناسبی برای پوست تحریک شده است.

موارد استفاده: تصور می شود که به نرم شدن پوست، رطوبت رسانی به پوست و تسکین تحریک کمک می کند، بنابراین این روغن حامل را به روغن های ماساژ خود اضافه کنید یا برای مراقبت های عمومی از پوست استفاده کنید.

 

چگونه روغن حامل را با روغن‌های اساسی مخلوط کنیم

در صورت امکان، روغن های حامل ارگانیک و فشرده را از سازنده مورد اعتماد خود خریداری کنید. اگرچه اکثر روغن های حامل واکنش آلرژیک ایجاد نمی کنند، همیشه باید قبل از استفاده، تست پچ را انجام دهید.

برای انجام تست پچ:

  1. مقدار کمی روغن حامل را روی بخش داخلی مچ دست یا درست زیر گوش قرار دهید.
  2. روغن را با باند بپوشانید.
  3. بعد از 24 ساعت دوباره ناحیه مورد نظر را بررسی کنید.
  4. در صورت تحریک، کاملاً آبکشی کرده و از استفاده از آن در آینده خودداری کنید.

 

اگر به آجیل درخت حساسیت دارید، نباید از روغن های مشتق شده از آجیل درخت استفاده کنید. این موضوع شامل روغن بادام شیرین، روغن آرگان و روغن هسته زردآلو می‌شود.
هنگام رقیق سازی روغنهای اساسی توسط روغن حامل، رعایت دستورالعمل های زیر مهم است.

برای بزرگسالان:

  • رقیق سازی 2.5 درصدی: 15 قطره روغن ضروری در هر 6 قاشق چای خوری روغن حامل
  • رقیق سازی 3 درصدی: 20 قطره روغن اساسی در هر 6 قاشق چای خوری روغن حامل
  • رقیق سازی 5 درصدی: 30 قطره روغن اساسی در هر 6 قاشق چای خوری روغن حامل
  • رقیق سازی 10 درصدی: 60 قطره روغن اساسی در هر 6 قاشق چای خوری روغن حامل

 

برای کودکان:

  • رقیق سازی 0.5 تا 1 درصدی: 3 تا 6 قطره روغن اساسی در هر 6 قاشق چای خوری روغن حامل

 

روغن های حامل را همیشه در یک مکان تاریک و خنک و ترجیحاً در یخچال نگهداری کنید. همچنین باید آنها را در یک بطری شیشه ای تیره نگه دارید.

 

کلام آخر

روغن های حامل امکان استفاده ایمن از روغنهای اساسی را فراهم می کند. آنها همچنین به تغذیه و مرطوب سازی پوست کمک می کنند. گرچه همه روغن ها، روغن حامل خوبی تولید نمی کنند. باید از استفاده از مواردی مانند کره، ژله نفتی، و روغن معدنی خودداری کنید.

پس از مخلوط کردن روغن حامل با روغن ضروری، باید از تماس آن با لب، چشم یا سایر مناطق حساس خودداری کنید. با این حال، می توانید روغن حامل را با خیال راحت به تنهایی در این مناطق استفاده کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *