از روغن های اساسی اغلب در رایحه درمانی استفاده می شود، رایحه درمانی نوعی داروی جایگزین است که از عصاره های گیاه برای تامین سلامت استفاده می کند.

با این حال، برخی از ادعاهای بهداشتی مرتبط با این روغن ها بحث برانگیز است. در این مقاله تمام آنچه در مورد روغنهای اساسی و اثرات آنها باید بدانید توضیح داده شده است با ما در دیجی دارو همراه باشید.

 

روغن های اساسی چیست؟

روغن های اساسی یا ضروری ترکیباتی هستند که از گیاهان استخراج می شوند.این روغن ها رایحه و عطر و طعم گیاه یا خاصیت آن را جذب می کنند.
ترکیبات معطر و منحصر به فرد باعث می شود هر روغن اساسی، عطر و بوی خاص خودش را داشته باشد.

روغنهای اساسی از طریق تقطیر (از طریق بخار یا آب) یا روشهای مکانیکی مانند پرس سرد به دست می آیند.
پس از استخراج مواد شیمیایی معطر، آنها با یک روغن حامل ترکیب شده و محصولی آماده برای استفاده ایجاد می کنند.
نحوه ساخت روغنها بسیار مهم است، زیرا روغنهای اساسی که از طریق فرآیندهای شیمیایی بدست می آیند روغنهای اساسی واقعی محسوب نمی شوند.

 

روغنهای اساسی چگونه کار می کنند؟

از روغنهای اساسی بیشتر در رایحه درمانی استفاده می شود که در آن، این روغن ها از طریق روشهای مختلف استنشاق می شوند. روغنهای اساسی نباید بلعیده شوند.

مواد شیمیایی موجود در روغنهای اساسی از چندین طریق با بدن شما ارتباط برقرار می کنند.
هنگامی که روی پوست شما قرار می گیرد، برخی از مواد شیمیایی گیاهی جذب بدن می شوند.

تصور می شود که برخی از روش های کاربردی مانند استفاده با گرما یا مناطق مختلف بدن، می توانند باعث افزایش جذب این روغن ها در بدن شوند.
استنشاق رایحه های حاصل از روغنهای اساسی می تواند مناطقی از سیستم لیمبیک شما را تحریک کند. این ناحیه بخشی از مغز شما است که در احساسات، رفتارها، حس بویایی و حافظه طولانی مدت نقش دارد.
جالب اینجاست که سیستم لیمبیک به شدت در شکل گیری خاطرات نقش دارد. این امر می تواند تا حدی توضیح دهنده این مسئله باشد که چرا بوهای آشنا می توانند باعث ایجاد خاطرات یا احساسات شوند.
سیستم لیمبیک در کنترل چندین عملکرد فیزیولوژیکی ناخودآگاه مانند تنفس، ضربان قلب و فشار خون نیز نقش دارد. به همین دلیل، برخی از افراد ادعا می کنند که روغنهای اساسی می توانند بر روی بدن شما تأثیر فیزیکی بگذارند. با این حال، این ادعا هنوز در مطالعات تایید نشده است.

 

انواع محبوب روغن های اساسی

بیش از 90 نوع روغن اساسی وجود دارد که هر کدام بوی منحصر به فرد و فواید بالقوه خود را دارند. در اینجا لیستی از 10 روغن اساسی ضروری و ادعاهای درمانی مرتبط با آنها آورده شده است:

نعناع فلفلی: برای تقویت انرژی و کمک به هضم غذا استفاده می شود.
اسطوخودوس: برای رفع استرس استفاده می شود.
چوب صندل: برای آرامش اعصاب و کمک به تمرکز استفاده می شود.
ترنج: برای کاهش استرس و بهبود شرایط پوستی مانند اگزما استفاده می شود.
گلاب: برای بهبود خلق و خو و کاهش اضطراب استفاده می شود.
بابونه: برای بهبود خلق و خو و آرامش استفاده می شود.
یلانگ-یلانگ: برای درمان سردرد ، حالت تهوع و بیماری های پوستی استفاده می شود.
درخت چای: برای مقابله با عفونت ها و تقویت ایمنی بدن استفاده می شود.
یاس: برای درمان افسردگی، زایمان و تقویت میل جنسی استفاده می شود.
لیمو: برای کمک به هضم غذا، خلق و خو، سردرد و موارد دیگر استفاده می شود.

 

فواید روغن های اساسی

با وجود استفاده گسترده از روغن های اساسی، اطلاعات کمی در مورد توانایی آنها در درمان برخی از بیماری ها وجود دارد.

در اینجا نگاهی به شواهد مربوط به برخی از بیماری می اندازیم که از روغنهای اساسی و رایحه درمانی برای درمان آنها استفاده شده است.

 

استرس و اضطراب

بر اساس اطلاعات تخمینی، 43٪ از افرادی که استرس و اضطراب دارند از نوعی روش درمانی جایگزین برای کمک به تسکین علائم خود استفاده می کنند.
در مورد رایحه درمانی، مطالعات اولیه کاملاً مثبت بوده است. بسیاری از این مطالعات نشان داده اند که بوی برخی از روغنهای اساسی می تواند در کنار درمان سنتی برای درمان اضطراب و استرس موثر باشد.
با این حال، به دلیل رایحه این ترکیبات، مقابله با مطالعات کورکورانه و رد تعصبات دشوار است. بنابراین، بسیاری از بررسی ها در مورد اثرات تسکین دهنده استرس و اضطراب روغن های اساسی بی نتیجه بوده است.
جالب اینجاست که استفاده از روغنهای اساسی در حین ماساژ می تواند به کاهش استرس کمک کند، اگرچه اثرات آن ممکن است فقط مربوط به زمان ماساژ باشد.

بررسی اخیر در بیش از 201 مطالعه نشان داده است که فقط 10 مورد از این مطالعات برای تجزیه و تحلیل قوی هستند. در این بررسی نتیجه گیری شد که رایحه درمانی در درمان اضطراب بی اثر است.

 

سردرد و میگرن

در دهه 90 میلادی، دو مطالعه كوچك نشان داد كه آغشته كردن مخلوط روغن نعناع و اتانول به پیشانی و شقیقه های افراد مورد آزمایش، سر درد را تسكین می دهد.
مطالعات اخیر کاهش سردرد را پس از استفاده از روغن نعناع و اسطوخودوس بر روی پوست نیز مشاهده کرده اند.
علاوه بر این، پیشنهاد شده است که استفاده از مخلوطی از روغن بابونه و کنجد در شقیقه ها می تواند سردرد و میگرن را درمان کند. این مخلوط یک داروی سنتی ایرانی برای سردرد است.
با این حال، مطالعات بیشتر با کیفیت بالا مورد نیاز است.

 

خواب و بی خوابی

ثابت شده است که بوییدن روغن اسطوخودوس کیفیت خواب زنان را پس از زایمان و بیماران مبتلا به بیماری قلبی بهبود می بخشد.

بررسی 15 مطالعه در مورد روغنهای اساسی و خواب نشان داده است که بوییدن روغنها (بیشتر روغن اسطوخودوس) تأثیرات مثبتی بر عادات خواب دارد.

 

کاهش التهاب

گفته می شود روغنهای اساسی می توانند به مبارزه با شرایط التهابی کمک کنند. برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که آنها اثرات ضد التهابی دارند.

مطالعه ای بر روی موش نشان داده است که خوردن ترکیبی از روغنهای اساسی آویشن و پونه کوهی به القای بهبود کولیت کمک می کند. دو مطالعه موش صحرایی روی روغن های گراو و رزماری نتایج مشابهی را به دست آورد.
با این حال تعداد کمی از مطالعات انسانی اثرات این روغن ها را بر روی بیماری های التهابی بررسی کرده است. بنابراین، اثربخشی و ایمنی آنها بر روی انسان ناشناخته است.

 

آنتی بیوتیک و ضد میکروب

افزایش مقاومت باکتری های در برابر آنتی بیوتیک، باعث افزایش علاقه به جستجوی سایر ترکیباتی شد که می توانند با عفونت های باکتریایی مقابله کنند.

مطالعات آزمایشگاهی، روغن های اساسی مانند نعناع فلفلی و روغن درخت چای را برای اثرات ضد میکروبی آنها به طور گسترده بررسی کرده اند، نتیجه این مشاهدات مثبت بوده است.
با این حال، گرچه نتایج مطالعات آزمیشگاهی جالب توجه است، لزوماً نشان دهندۀ تأثیرات این روغن ها نیست. این مطالعات ثابت نمی کنند که یک روغن اساسی خاص می تواند عفونت های باکتریایی را در انسان درمان کند.

 

استفاده های دیگر

روغنهای اساسی در خارج از مقوله رایحه درمانی کاربردهای زیادی دارند.

بسیاری از مردم از آنها برای خوشبویی منازل خود و یا تازه سازی وسایلی مانند لباسشویی استفاده می کنند.
همچنین از آنها به عنوان رایحه ای طبیعی در محصولات آرایشی و محصولات طبیعی با کیفیت استفاده می شود.
علاوه بر این، گفته می شود که روغنهای اساسی می توانند جایگزینی ایمن و سازگار با محیط زیست برای مواد دفع کننده پشه مصنوعی مانند دیت ارائه دهند.

با این حال، نتایج مربوط به اثربخشی آنها متفاوت بوده است.

مطالعات نشان داده است که برخی از روغن ها مانند سیترونلا ممکن است انواع خاصی از پشه ها را برای حدود 2 ساعت دفع کند. ترکیب آن با وانیلین ممکن است اثربخشی آن را تا 3 ساعت افزایش دهد.

علاوه بر این، خواص روغنهای اساسی نشان می دهد که برخی از آنها می توانند به صورت صنعتی برای افزایش ماندگاری مواد غذایی استفاده شوند.

نحوه انتخاب روغنهای اساسی مناسب

بسیاری از شرکت ها ادعا می کنند که روغن های آنها “خالص” یا “دارای درجه پزشکی” هستند. با این حال، این اصطلاحات به طور جهانی تعریف نشده اند و بنابراین وزن کمی دارند.
با توجه به اینکه آنها محصولات یک صنعت غیرقانونی هستند، کیفیت و ترکیب روغنهای اساسی می تواند بسیار متفاوت باشد.

نکات زیر را برای انتخاب روغنهای با کیفیت زیاد در نظر داشته باشید:
خلوص: روغنی را پیدا کنید که بدون مواد افزودنی یا روغن مصنوعی فقط حاوی ترکیبات معطر گیاهی باشد. روغن های خالص معمولاً نام گیاه شناسی گیاه را به جای اصطلاحاتی مانند “روغن اساسی اسطوخودوس” ذکر می کنند.
کیفیت: روغنهای اساسی واقعی روغن هایی هستند که با فرآیند استخراج حداقل تغییرات را دارند. یک روغن ضروری بدون مواد شیمیایی انتخاب کنید که از طریق تقطیر یا پرس سرد مکانیکی استخراج شده باشد.
شهرت: مارکی خریداری کنید که شهرت زیادی در تولید محصولات با کیفیت دارد.

 

ایمنی و عوارض جانبی

صرف طبیعی بودن چیزی به معنای ایمن بودن آن نیست. گیاهان و محصولات گیاهی حاوی ترکیبات فعال زیستی بسیاری هستند که ممکن است به سلامتی شما آسیب برسانند، روغنهای اساسی نیز از این قاعده استثناء نیستند.
با این حال، هنگام استنشاق یا ترکیب آن با یک روغن پایه برای استفاده روی پوست، اکثر روغنهای اساسی بی خطر محسوب می شوند. حتماً در محیط خود افردی را که ممکن است بوی این روغنها را استشمام کنند مانند زنان باردار، کودکان و حیوانات خانگی در نظر بگیرید.
با این وجود، ممکن است برخی عوارض جانبی را ایجاد کنند، مانند:

  • بثورات
  • حملات آسم
  • سردرد
  • عکس العمل های آلرژیتیک

 

در حالی که شایعترین عارضه جانبی بثورات است، روغن های اساسی می توانند واکنشهای جدی تری نیز ایجاد کنند. یک مورد مرگ برای مصرف این روغن ها گزارش شده است.

روغن هایی که معمولاً با واکنشهای جانبی همراه بوده اند اسطوخودوس، نعناع فلفلی، درخت چای و یلانگ-یلانگ هستند.
روغن گیاهانی که سرشار از فنل (phenol) هستند مانند دارچین، ممکن است باعث تحریک پوست شوند در نتیجه، نباید بدون ترکیب با روغن پایه روی پوست استفاده شوند. در همین حال، روغن های اساسی ساخته شده از مرکبات، باعث افزایش واکنش پوست در برابر نور خورشید می شوند و سوختگی ایجاد می کنند.
بلع روغنهای اساسی به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا انجام این کار می تواند مضر و در بعضی از دوزها کشنده باشد.
مطالعات بسیار کمی ایمنی این روغن ها را برای زنان باردار یا شیرده مورد بررسی قرار داده اند. به همین دلیل، معمولاً به این افراد توصیه می شود از مصرف آنها خودداری کنند.

 

حرف آخر

در صورت ترکیب روغن های اساسی با روغن پایه، استنشاق یا استفاده از آن روی پوست بی خطر است اما نباید خورده شوند.
با این حال، شواهدی برای تایید بسیاری از ادعاهای مربوط به خاصیت این روغن ها وجود ندارد و در مورد اثربخشی آنها اغلب اغراق شده است.
برای مشکلات جزئی سلامتی، استفاده از روغنهای اساسی به عنوان یک درمان مکمل احتمالاً بی ضرر است.
با این وجود، اگر بیماری جدی دارید یا دارو مصرف می کنید، باید درباره استفاده از آنها با پزشک خود مشورت کنید.

 

منبع: healthline.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *