هزاران سال است که عصاره های گیاهی توسط تمدن ها برای مزایای سلامتی خود مورد استفاده قرار می گیرند. این عصاره ها اغلب به عنوان جایگزینی برای طب غربی استفاده می شوند.

روغن درخت چای نیز از این قاعده مستثنی نیست. این روغن که از برگ گیاه Melaleuca alternifolia گرفته شده است، می تواند به عفونت های پوستی، آکنه، پای ورزشکار و سایر بیماری های التهابی کمک کند. همچنین به تمیز کردن موها، محکم نگه داشتن آنها و کاهش شوره سر کمک می کند

با داشتن چنین خواص درمانی ارزشمندی، روغن درخت چای ممکن است به مشکلات موهای شما پاسخ دهد. این روزها، خوشبختانه روغن درخت چای در محصولات رایج روزمره مانند شامپو یافت می شود.

مزایای استفاده از روغن درخت چای برای موها چیست؟

روغن درخت چای می تواند به درمان بیماری های مختلف مانند شوره سر و ریزش مو کمک کند.
با وجود مواد شیمیایی شدید موجود در محصولات مو، ممکن است مواد مغذی مورد نیاز فولیکول مو را از بین ببرید. اگر از محصولات زیادی استفاده می کنید یا موهای خود را اغلب رنگ می کنید، ممکن تاست موهای خود را در معرض شکستن یا ریزش قرار دهید.

استفاده از مقادیر کمی روغن درخت چای رقیق شده روی ساقه مو به جلوگیری از تجمع مواد شیمیایی و پوست مرده کمک می کند. این امر موهای شما را سالم و مرطوب نگه می دارد، که می تواند به رشد طبیعی آن کمک کرده و از ریزش آن جلوگیری کند.

شوره سر در اثر تجمع پوست خشک و پوسته پوسته شده روی پوست سر ایجاد می شود. در صورت عدم درمان، تجمع پوست مرده در نهایت می تواند مانع رشد مو شود. شامپوی حاوی روغن درخت چای می تواند مزایای ضد قارچی و ضد باکتریایی را ارائه دهد. این بدان معناست که باعث از بین رفتن عواملی می شود که باعث ایجاد پوست مرده در پوست سر می شوند.

توجه داشته باشید که اگر بیماری خود ایمنی دارید، شیمی درمانی می گذرانید، گرایش ژنتیکی به ریزش مو دارید یا ریزش مو مرتبط با افزایش سن دارید، روغن درخت چای به احتمال زیاد به ریزش موی شما کمک نمی کند.

آنچه تحقیقات می گویند

برخی تحقیقات ازمزایای روغن درخت چای برای تقویت مو پشتیبانی می کند. این تحقیقات بر کمک به موها و پوست سر متمرکز شده است. با این حال، تحقیقات نشان نمی دهد که درخت چای به رشد سریعتر موها کمک می کند. در عوض، روغن این گیاه ممکن است به شرایط مختلف مو کمک کند، که به نوبه خود به موها اجازه می دهد به درستی رشد کرده و سالم بمانند.

هیرسوتیسم عبارت است از وجود مو در مناطقی از بدن که معمولاً فقط در مردان وجود دارد، مانند قفسه سینه، صورت و پشت. این مسئله، نتیجه افزایش هورمون های مردانه است. در تحقیقی که در مجله تحقیقات غدد درون ریز منتشر شد، به زنان مبتلا به هیرسوتیسم اسپری روغن اسطوخودوس و درخت چای دوبار در روز به مدت سه ماه در مناطق آسیب دیده داده شد. در پایان مطالعه، آنها قطر مو را کاهش دادند. محققان به این نتیجه رسیدند که روغن ها می توانند در کاهش هیرسوتیسم موثر باشند.

محققان اثربخشی استفاده از شامپو حاوی 5 درصد روغن درخت چای را روی 126 شرکت کننده بررسی کردند. این مطالعه به مدت چهار هفته انجام شد. نتایج نشان داد که حتی 5 درصد روغن درخت چای موجود در محصول باعث 41 درصد بهبود شوره سر شده است. شرکت کنندگان همچنین گفتند که شامپو خارش و چربی پوست سر را بهبود می بخشد و هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.

نحوه استفاده از روغن درخت چای برای موها

برای کمک به شوره سر، شامپویی حاوی 5 درصد روغن درخت چای را روی پوست سر خود بمالید. به مدت 4 هفته روزانه 3 دقیقه آب بکشید.

برای داشتن موهای سالم، روغن درخت چای را با نسبت 1 به 10 روغن درخت چای به روغن بادام یا روغن مشابه دیگر رقیق کنید. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، هر روز از مخلوط استفاده کنید.

خطرات و هشدارها

اگرچه روغن درخت چای فوایدی را به همراه دارد، اما باید به چند نکته احتیاطی توجه کرد.

به عنوان مثال، روغن را نخورید. انجام این کار می تواند باعث از دست دادن کنترل و تعادل عضلات شود و حتی می تواند شما را در کما قرار دهد. این روغن فقط برای استفاده موضعی در نظر گرفته شده است. در این راستا، آن را دور از دسترس کودکان نگه دارید.

اگر قصد دارید آن را روی موهای خود بمالید، همیشه به دنبال روغن تازه درخت چای باشید. روغن تازه احتمالاً کمتر از روغن درخت چای اکسید شده باعث ایجاد حساسیت می شود. روغن درخت چای دارای 1،8 سینئول است که می تواند باعث تحریک پوست برخی افراد شود.

بهتر است ابتدا هر محصولی با روغن درخت چای را در قسمت تحتانی بازوی خود آزمایش کنید. 12 تا 24 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا واکنشی نشان داده اید یا خیر. در صورت سوختن یا ایجاد جوش یا قرمزی، از استفاده از محصول خودداری کنید.

اگر به بالزام پرو، بنزوئین، تنتورهای کلوفونی، اوکالیپتول یا گیاهان خانواده مرمری حساسیت دارید، احتمال اینکه به روغن درخت چای حساسیت داشته باشید نیز بیشتر است. بهتر است از آن اجتناب کنید.

عوارض جانبی شامل افسردگی، اسهال، خواب آلودگی، خستگی، لرزش عضلات، خارش و بثورات پوستی است.
زنان باردار و شیرده باید از روغن درخت چای با احتیاط استفاده کنند. در صورت بارداری یا شیردهی، قبل از استفاده از روغن درخت چای بر روی موهای خود، با پزشک خود مشورت کنید.

نتیجه نهایی

روغن درخت چای می تواند یک راه موثر برای کمک به شوره سر و داشتن موهای سالم باشد. آن را در لیست مواد تشکیل دهنده شامپوی خود جستجو کنید. همیشه باید قبل از استفاده آن را روی پوست خود آزمایش کنید، زیرا ممکن است برای برخی افراد ناراحت کننده باشد.

در صورت بروز واکنش آلرژیک شدید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.
اگر هیچ واکنشی ندارید، هر روز شامپو یا مخلوط درخت چای را روی موهای خود بمالید. شامپوها حاوی دوز خفیف روغن هستند و احتمال ایجاد حساسیت در آنها کمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *