موی سفید

موهای شما در یک چرخه طبیعی از بین رفته و دوباره بازسازی می شود. رنگ فولیکول های مو با افزایش سن کمتر می شود.
اگرچه ژنتیک شروع واقعی سفید شدن مو را تعیین می کند، اما با رسیدن به سن 35 سالگی، فولیکول های موی پیر می توانند موی سفید یا خاکستری ایجاد کنند تا جایگزین آخرین موی مرده شود.
در حالی که برخی از افراد موهای خاکستری را نشانه بلوغ و خردمندی به حساب می‌آورند و آن را جشن می گیرند، بسیاری از افراد موی سفید را نشانه پیری می‌دانند.

 

تغییر در سبک زندگی برای رفع سفیدی مو

اگر نگران این هستید که چند موی سفید در سر شما نمایان شده است. می توانید با اعمال تغییراتی در سبک زندگی خود، رنگ اصلی مو را برای مدت طولانی تری نگه دارید. در ادامه برخی از این تغییرات ذکر شده است.
برای رفع سفیدی مو ویتامین کافی مصرف کنید
ویتامین هایی که موهای شما را سالم نگه می دارند عبارتند از:

  • ویتامین های گروه B، به خصوص B12 و بیوتین
  • ویتامین دی
  • ویتامین E
  • ویتامین A

 

برای رفع سفیدی مو مواد معدنی کافی دریافت کنید

مواد معدنی که می توانند نقش حیاتی در رشد و ترمیم مو داشته باشند عبارتند از:

  • روی
  • اهن
  • منیزیم
  • سلنیوم
  • مس

 

 

برای رفع سفیدی مو سیگار نکشید

در میان سایر موارد منفی، سیگار کشیدن می تواند به فولیکول های مو آسیب زده و آنها را کوچک کند.

 

از موهای خود در برابر آفتاب محافظت کنید

کلاه بر سر بگذارید یا موهای خود را با روسری بپوشانید.

 

آسیب رساندن به موهای خود را متوقف کنید

برخی اقدامات مراقبت از مو که می توانند به موها آسیب برسانند عبارتند از:

  • سفید کننده
  • استفاده از برس به جای شانه دندانه پهن، مخصوصاً با موهای خیس
  • استفاده با اتو مو یا سشوار با گرمای زیاد
  • استفاده از صابون های یا شامپوهای خشن
  • شستشوی بیش از حد و مکرر

 

درمان های خانگی موهای سفید

طرفداران رفع طبیعی سفیدی مو، موارد زیر را به عنوان روش های درمانی طبیعی برای موهای سفید پیشنهاد می دهند:

روغن نارگیل. یک روز در میان، قبل از خواب، روغن نارگیل را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید. صبح روز بعد، موهای خود را مثل همیشه بشویید.
زنجبیل. هر روز یک قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده و تازه را با 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و بخورید.
شیره سیاه. یک روز در میان، یک قاشق غذاخوری سیاه شیره بخورید (گرفته شده از آب نیشکر، نه از شکر چغندر). اعتقاد بر این است که روند سفید شدن مو را معکوس می کند.
آملا. هر روز 170 گرم آب تازه آملا بنوشید یا یک بار در هفته موهای خود را با روغن آملا ماساژ دهید. آملا با نام انگور فرنگی هندی نیز شناخته می شود.
دانه های کنجد سیاه. دو تا سه بار در هفته، یک قاشق غذاخوری دانه کنجد سیاه بخورید تا روند سفید شدن مو، کُند و احتمالاً معکوس شود.
گی (کره تصفیه شده). دو بار در هفته، موها و پوست سر خود را با گی خالص (کره شفاف) ماساژ دهید.

آمارانت. سه بار در هفته، آب گیاه آمارانت تازه را به موهای خود بمالید.
آب علف گندم. هر روز 28 تا 56 گرم آب علف گندم تازه بنوشید یا روزانه 1 قاشق غذاخوری پودر سبوس گندم به سوپ ها و اسموتی های خود اضافه کنید.

گیاه فو-تی (Fo-ti). در طب سنتی چینی، fo-ti به صورت مکمل (1000 میلی گرم دو بار در روز همراه با غذا) مصرف می شود تا روند سفید شدن موها را معکوس کند.
پیاز. یک پیاز را در مخلوط کن بریزید، پس از مخلوط کردن آن را صافی رد کنید تا آب آن باقی بماند. این آب را دو بار در هفته به پوست سر خود بمالید، پس از 30 دقیقه آن را با شامپو بشویید.
آب هویج. هر روز 230 گرم آب هویج بنوشید.
کاتالاز. غذاهای سرشار از آنزیم کاتالاز عبارتند از:

  • سیر
  • کلم
  • سیب زمینی شیرین
  • کلم پیچ
  • کلم بروکلی
  • بادام ها

 

برگ کاری. ¼ فنجان برگ کاری و ½ فنجان ماست را با هم مخلوط کنید، خمیر به دست آمده را به موها و پوست سر خود بمالید و بعد از 30 دقیقه آن را بشویید. هفته ای دو تا سه بار این کار را تکرار کنید.
آشواگاند. یک مکمل آشواگاندا را با غذا مصرف کنید. آشواگاندا به جینسینگ هندی نیز معروف است.
روغن بادام. قسمتهای مساوی روغن بادام، آب لیمو و آب آملا را با هم مخلوط کنید. مخلوط را در مو و پوست سر خود ماساژ دهید. این روال را دو بار در روز و به مدت سه ماه انجام دهید.
رزماری. ⅓ یک شیشه 230 گرمی را با رزماری خشک پر کنید و سپس مابقی ظرف را با روغن زیتون تازه پر کنید. شیشه را به مدت چهار تا شش هفته در مکانی آفتابی بگذارید و هر چند روز یک بار آن را تکان دهید. بعد از شش هفته از آن به عنوان روغن مو استفاده کنید.

 

رنگ موی طبیعی

شما می توانید رنگ موی خود را با گیاهان مختلف درست کنید. از آنجا که این نوع رنگ مو به اندازه رنگهای شیمیایی موجود در بازار قوی نیست، باید فرایند رنگ کردن را چند بار تکرار کنید تا تغییرات مشاهده شود. مواد اولیه پیشنهادی عبارتند از:

  • موهای بلوند: دمنوش گل بابونه، پوست لیمو، زعفران، گل همیشه بهار
  • موهای قرمز: آب چغندر، آب هویج، گلبرگ گل رز
  • موهای قهوه ای: قهوه، دارچین
  • موهای سیاه: گردوی سیاه، چای سیاه، مریم گلی، گزنه

 

برخی از دستورالعمل های رنگ مو که توسط طرفداران مواد آرایشی طبیعی پیشنهاد می شود عبارتند از:
بامیه چینی. آن را در روغن نارگیل بجوشانید تا سیاه شود (حدود چهار ساعت). وقتی خنک شد، مقدار کمی را در پوست سر و موهای خود ماساژ دهید. بعد از 45 دقیقه آن را از روی موهایتان بشویید. هفته ای دو تا سه بار این کار تکرار کنید.

مستور خوابیده. 1 قاشق چای خوری مستور خوابیده و 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با هم مخلوط کنید سپس در یک ظرف کوچک با حرارت ملایم ریخته و خوب هم بزنید. مخلوط گرم را به مو و پوست سر خود بمالید. بعد از یک ساعت آن را بشویید. هفته ای دو تا سه بار تکرار کنید.
فلفل سیاه. 1 قاشق غذاخوری فلفل سیاه تازه آسیاب شده و 1 قاشق چای خوری آب لیمو تازه را در ½ فنجان ماست ساده مخلوط کنید. مخلوط را به موهای خود ماساژ دهید ، بگذارید 1 ساعت در محل بماند و سپس آن را بشویید. هفته ای سه بار این کار را تکرار کنید.
حنا. پودر حنا را به اندازه کافی در یک فنجان چای سیاه یا قهوه مخلوط کنید تا خمیری با قوام (مانند ماست) درست شود. کاسه را بپوشانید و بگذارید تا بماند. بعد از شش ساعت در 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون تازه مخلوط کنید و سپس این مخلوط را به موهای خود بمالید. بسته به عمق رنگی که می خواهید بعد از 1 تا 3 ساعت آن را بشویید.

 

کلام آخر

با افزایش سن، فولیکول های شما نیز پیر می شوند. با پیر شدن فولیکول های مو، رنگ کمتری تولید می شود. این امر باعث می شود که ملانین و رنگدانه های کمتری در مو وجود داشته باشد که به نظر می‌رسد خاکستری یا سفید است.
اگر ترجیح می دهید موهای شما رنگی باشد، راه حل های مختلفی وجود دارد. درمان های خانگی طبیعی زیادی برای برای رفع سفیدی مو توسط طرفداران بهبود طبیعی ارائه می شود.
این رویکردها از نظر بالینی مورد بررسی قرار نگرفته اند تا ببینند که چقدر خوب عمل می کنند. همچنین ممکن است به بسیاری از این روش های درمانی آلرژی داشته باشید. بنابراین، اگر تصمیم دارید یک داروی خانگی را برای تغییر رنگ موهای خود امتحان کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

1 دیدگاه در “درمان خانگی سفیدی مو

  1. دکتر مصطفی قاسمی گفت:

    سلام همکار گرامی
    ممنونم از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *