اسپیرولینا یکی از مقوی ترین مواد مغذی در گروه گیاهان نخود است، اسپیرولینا جلبکی به رنگ سبز آبی یا سیانوباکتریوم است که بخاطر مزایای بسیار آن مورد تحسین قرار گرفته است.

اسپیرولینا پروتئینی کامل است که تمام اسیدهای آمینه ضروری و اسیدهای چرب امگا 3 را در بر می‌گیرد و سرشار از بسیاری از مواد مغذی شامل ویتامین های گروه B و آهن است.

به دلیل این ویژگی ها، اسپیرولینا می تواند یک افزودنی عالی در برنامه مراقبت از پوست شما تلقی شود.

 

مزایای احتمالی اسپیرولینا برای پوست

بر اساس مطالعات انجام شده بر روی این عنصر قوی، اسپیرولینا از چند روش ممکن است به ارتقاء سلامت پوست کمک کند.

این جلبک ممکن است تأثیر مثبتی بر سلامت روده داشته باشد که باعث بهبود ظاهر پوست می شود.

دکتر ماری هیاگ متخصص پوست و دارای برد تخصصی در این زمینه، می گوید: یک میکروبیوم روده سالم با بهبود سلامت پوست، از جمله تنظیم التهابات پوستی در ارتباط است. ثابت شده است که اسپیرولینا میکروبیوتای روده سالم تری را فراهم می کند و در نتیجه، این امر می تواند به معنای سلامت بهتر پوست باشد.

اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد انسان و جلبک‌اسپیرولینا مورد نیاز است، اما برخی مطالعات حیوانی نشان می دهد که جلبک های سبز آبی ممکن است با افزایش سن به سلامت روده کمک کنند. یک مطالعه معتبر در سال 2017 بر روی موشهای مسن نشان داده است که اسپیرولینا ممکن است باکتریهای سالم روده را در طی روند پیری حفظ کند.

اگرچه تحقیقات بیشتری باید انجام شود، برخی از مطالعات فواید احتمالی مرتبط با استفاده از عصاره جلبک‌اسپیرولینا در فرمولهای موضعی را نشان داده اند.

هایاگ می گوید: بیشتر این مطالعات نشان دهنده فواید آنتی اکسیدانی، اثر روشن کنندگی و خاصیت مرطوب کنندگی است. این فواید بیشتر با استفاده از عصاره اسپیرولینا همراه است نه شکل پودر شده آن.

 

ضد پیری

جلبک‌اسپیرولینا، به لطف آنتی اکسیدان های زیادی که در آن وجود دارد، ممکن است اثرات ضد پیری و ضد التهابی ایجاد کند.

ایمی شاپیرو متخصص تغذیه و مؤسس رئال نوتریشن (Real Nutrition) می گوید: اسپیرولینا با رادیکال های آزاد مبارزه می کند، بنابراین می تواند از آسیب پوستی که منجر به چین و چروک و علائم پیری می شود جلوگیری کند.

فایکوسیانین ماده اصلی فعال در اسپیرولینا است و به جلبک ها، رنگ سبز و آبی غنی می بخشد.

هایاگ توضیح می دهد: فایكوسیانین به فعال كردن فعالیت آنتی اکسیدانی سلولی کمک می کند که این کار منجر به از بین بردن رادیکال های آزاد می شود. این مورد توسط مطالعه دیگری در سال 2014 تأیید شده است.

جلبک‌اسپیرولینا حاوی بسیاری از اسیدهای آمینه مهم از جمله گلیسین و پرولین نیز است که پوست را محکم نگه می دارد و به تولید کلاژن بدن کمک می کند.

 

سپیرولینا برای تولید کلاژن و سفت شدن پوست

یک منبع معتبر در سال 2019 نشان می دهد که اسپیرولینا ممکن است فاکتورهای رشد را در سلولهای فیبروبلاست پوستی (سلولهایی که مسئول ایجاد کلاژن هستند) افزایش دهد.

هایاگ می گوید: این کار احتمالاً می تواند به سفت شدن پوست کمک کند، اما برای تایید دوباره آن، نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

 

ممکن است سموم را از بین ببرد

به گفته هایاگ، شواهد قابل توجهی در دسترس نیست که ثابت کند اسپیرولینا به دفع سموم در بدن یا پوست کمک می کند.

برخی مقاله ها نشان می دهد که اسپیرولینا می تواند به مقابله با سموم فلزات سنگین، به ویژه آرسنیک کمک کند. با این حال نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

در یک مطالعه قدیمی که در 2006 انجام شد 41 بیمار مبتلا به مسمومیت مزمن آرسنیک دو بار در روز و به مدت 16 هفته عصاره‌اسپیرولینا و زینک (روی) مصرف کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که عصاره‌اسپیرولینا به علاوه زینک 47.1 درصد از آرسنیک را از موهای آنها خارج می کند که نشان می دهد اسپیرولینا و روی ممکن است برای درمان مسمومیت مزمن آرسنیک مفید باشند.

 

ممکن است از قارچ جلوگیری کند

برخی مطالعات نشان داده اند که اسپیرولینا به طور بالقوه ممکن است از طریق فعالیت ضد قارچی با عفونت پوستی قارچی مقابله کند. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است.

یک مطالعه معتبر در سال 2017 فعالیت جلبک‌اسپیرولینا را در برابر 22 سویه قارچی در رحم های خوکچه هندی ارزیابی کرد. این مطالعه نشان داد که از خواص ضد قارچی‌اسپیرولینا می توان به جای عوامل ضد قارچی موضعی برای درمان قارچ استفاده کرد.

 

مزایای اسپایرولینا برای بیماری‌های پوستی

متأسفانه، شواهد زیادی برای اثبات این ادعا وجود ندارد که اسپیرولینا به از بین بردن آکنه، پسوریازیس، اگزما یا سفت شدن پوست کمک می کند.

با این حال اسپایرولینا دارای اثرات ضد باکتری و ضد التهابی است که به طور بالقوه می تواند به درمان بیماری هایی مانند آکنه و اگزما کمک کند، اما این عملکرد نیز نیاز به بررسی دقیق تر دارد.

 

اسپیرولینا برای آکنه

یک مطالعه در سال 2020 نشان می دهد که استفاده از کرم حاوی‌اسپیرولینا بر روی پوست به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی بالا، می تواند گزینه ای جایگزین برای درمان آکنه باشد. اسپیرولینا به دلیل عوارض جانبی کمتر و عدم مقاومت در برابر آنتی بیوتیک، ممکن است گزینه بهتری نسبت به آنتی بیوتیک درمانی موضعی باشد.

 

اسپیرولینا برای پسوریازیس

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که اسپیرولینا به کاهش بروز پسوریازیس در موش ها کمک می کند. این مطالعه نشان می دهد که اسپیرولینا به طور بالقوه می تواند به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان پسوریازیس توسعه یابد.

 

اسپیرولینا برای اگزما

یک مطالعه در سال 2020 نشان می دهد که پماد حاوی اسپیرولینا در صورت استفاده موضعی دو بار در روز و به مدت 3 هفته، ممکن است به بهبود علائم اگزما کمک کند.

۵ راهکار برای تاثیر بیشتر ماسک صورت | اقتصاد آنلاین

ماسک صورت اسپیرولینا

مواد لازم:

1 قاشق غذاخوری عسل
1/2 قاشق چایخوری عصاره‌اسپیرولینا یا 1 قاشق غذاخوری پودر اسپیرولینا
1 قاشق چایخوری روغن گل مغربی

 

دستورالعمل:

مواد را در یک کاسه ترکیب کرده و مخلوط کنید.
به پوست تمیز و خشک، بمالید.
بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند، سپس با یک پاک کننده بشویید و سپس خشک کنید.

 

 

پاک کننده اسپیرولینا

مواد لازم:

½ قاشق چایخوری عصاره‌اسپیرولینا یا 1 قاشق غذاخوری. پودر اسپیرولینا
1 قاشق غذاخوری روغن حامل دلخواه، مانند روغن آرگان، روغن جوجوبا یا روغن اسکوالان

 

دستورالعمل:

مواد را در یک کاسه کوچک ترکیب کنید.
به صورت دورانی روی پوست تمیز و خشک قرار دهید.
با پارچه مرطوب و آب بشویید و سپس خشک کنید.

 

درمان لکه ای

مواد لازم:

1/2 قاشق چایخوری عصاره یا پودر اسپیرولینا
1/2 قاشق چایخوری روغن جوجوبا
1 قطره روغن ضروری درخت چای

 

دستورالعمل:

به عنوان یک درمان لکه ای روی لکه ها قرار دهید.
بگذارید تا یک ساعت بماند.
با پاک کننده بشویید و خشک کنید.

 

تفاوت اسپیرولینا و کلرلا

کلرلا نوعی جلبک سبز است، در حالی که اسپیرولینا سیانو باکتری است. اگرچه از اسپیرولینا به عنوان جلبک های سبز آبی یاد می شود، جدا از جلبک های سبز طبقه بندی می شود. علاوه بر این، محتوای ویتامین و مواد معدنی آنها متفاوت است.

هایاگ می گوید: جلبک‌اسپیرولینا حاوی اسیدهای چرب امگا 3، پروویتامین A و منیزیم بیشتری است. کلرلا فیبر زیادی دارد و توسط انسان قابل هضم نیست. بنابراین، برخلاف اسپیرولینا، باید به عنوان یک مکمل مصرف شود.

 

ایمنی و عوارض جانبی

اگر به اسپیرولینا، ید، جلبک دریایی و غذاهای دریایی حساسیت دارید، از خوردن یا استفاده موضعی آن خودداری کنید. همچنین برای افراد مبتلا به بیماری ژنتیکی نادر معروف به فنیل کتونوریا مناسب نیست. اسپیرولینا حاوی ماده ای است که توسط افراد مبتلا به این بیماری قابل متابولیسم نیست.

هایاگ می گوید: افراد مبتلا به هر نوع اختلال خود ایمنی نیز باید از مصرف‌اسپیرولینا اجتناب کنند، زیرا دارای اثراتی است که باعث تحریک سیستم ایمنی می شود.

علاوه بر این، مهم است که اسپیرولینا را از یک منبع معتبر خریداری کنید.

شاپیرو می گوید: اطمینان حاصل کنید كه اسپیرولینا را از یك منبع قابل اعتمادتهیه می كنید، زیرا ممکن است آلوده باشد.

 

کلام آخر

تحقیقات بسیاری در مورد ‌اسپیرولینا برای سلامت کل بدن انجام شده است، اما تحقیقات زیادی در مورد انسان و تأثیر آن بر روی پوست وجود ندارد. شواهد نشان می دهد که اسپیرولینا به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی قوی، می تواند به تولید کلاژن و ضد پیری کمک کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *