آلوئه ورا گیاهی است با برگ‌هایی که درون آن ماده ای ژل مانند وجود دارد. این گیاه در سراسر جهان یافت می شود و بسیاری از مردم آن را در خانه پرورش می دهند.
ژل آلوئه ورا هنگامی که روی پوست قرار می گیرد خنک کننده و تسکین دهنده است، به همین دلیل گاهی از آن برای درمان سوختگی و زخم های پوستی استفاده می شود.
آلوئه ورا به دلیل خواص درمانی قرن ها است که مورد استفاده قرار می گیرد. برخی ادعا می کنند که علاوه بر فوایدی که برای پوست بدن دارد، باعث تقویت موها می شود و پوست سر را سالم تر می کند.
آلوئه ورا برای اکثر افراد بی خطر بوده و ممکن است مفید باشد، گرچه هیچ مدرک بالینی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.
بهترین شکل آلوئه ورا برای استفاده بر روی موها، ژل خام این گیاه است. این ژل را می توانید تقریباً از هر داروخانه ای بخرید یا در صورتی که در خانه دارید، می توانید آن را از برگهای تازه و زنده این گیاه جدا کنید. ژل آلوئه ورا شفاف و کمی آبکی است.
مالیدن آلوئه ورا به پوست سر و موها و اجازه نفوذ آن به فولیکول های مو می تواند موهای خشک و آسیب دیده را بهبود بخشد. بعد از اینکه آن را به سر خود مالیدید، بعد از یک ساعت ژل را با یک شامپوی ملایم بشویید.

 

فواید آلوئه ورا برای مو

خارش پوست سر را تسکین می دهد

درماتیت سبورئیک اصطلاح بالینی بیماری است که ما آن را شوره سر می نامیم. علائم خارش پوست سر و پوسته پوسته شدن زیر موها با آلوئه ورا قابل درمان است.
مطالعه ای در سال 1998 نشان داد که آلوئه ورا به رفع التهاب پوست سر که باعث ایجاد شوره می شود کمک می کند. اسیدهای چرب موجود در گیاه آلوئه خاصیت ضد التهابی دارند.

 

عمق موهای چرب را تمیز می کند

آلوئه ورا به طور مؤثری ساقه مو را پاک می کند، سبوم (روغن) اضافی و باقی مانده سایر محصولات شستشوی مو را از بین می برد.
برخلاف سایر مواد شیمیایی موجود در محصولات مو، آلوئه ورا ملایم است و یکپارچگی موها را حفظ کرده و در هنگام تمیز کردن به رشته های مو آسیب نمی رساند. استفاده از آلوئه ورا، روشی عالی برای داشتن موهای سالم، براق و لطیف است.

 

رشته های مو را تقویت و ترمیم می کند

آلوئه ورا حاوی ویتامین های A ،C و E است. هر سه این ویتامین ها به ترمیم سلول و تقویت رشد سلول سالم کمک کرده و موها را براق می‌کنند.
ویتامین B12 و اسید فولیک نیز در ژل آلوئه ورا وجود دارند. هر دوی این عناصر می توانند از ریزش موها جلوگیری کنند.
با این حال، هیچ مطالعه ای وجود ندارد که به طور قطعی تأیید کند آلوئه ورا تاثیری در جلوگیری از ریزش مو دارد.
آلوئه ورا محصولی پر طرفدار است که افراد پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب روی پوست خود استفاده می کنند. این کار به دلیل محتوای بالای کلاژن و خاصیت خنک کنندگی آن است. محتوای ویتامین موجود در آلوئه ورا نشان می دهد که ممکن است برای اصلاح آسیب های ناشی از آفتاب به موها نیز موثر باشد.

 

ممکن است رشد مو را تقویت کند

وقتی پوست سرتان تمیز و موهایتان با آلوئه ورا مطبوع شد، ممکن است که شکستگی و ریزش مو کند شود.
افراد زیادی وجود دارند که ادعا می کنند آلوئه ورا در واقع باعث رشد سریعتر موها می شود. اما تا کنون، شواهد بالینی کمی برای اثبات یا رد این ادعاها وجود داشته است.

 

خطرات و هشدارها

هنگام استفاده از ژل آلوئه ورا معمولا نگرانی کمی وجود دارد، اما برخی از افراد به آن حساسیت دارند.
قبل از استفاده موضعی آلوئه ورا، یک تست پچ انجام دهید. مقدار کمی آلوئه ورا را به قسمت داخلی مچ دست خود بمالید و تا 2 ساعت صبر کنید تا ببینید پوست شما واکنش ضعیفی نشان می دهد یا خیر. اگر حساسیت به آلوئه دارید این کار به شما اطلاع می دهد.
اگر برای پوست خود از کرم هیدروکورتیزون استفاده می کنید باید مراقب باشید. آلوئه ورا می تواند میزان کورتیزون جذب شده توسط پوست را هنگام استفاده از این دو با هم افزایش دهد.

 

جمع بندی

برای اثبات قطعی فواید ژل آلوئه ورا برای مو، شواهد بالینی بیشتری لازم است و مطالعات در این زمینه ادامه دارد.
اما اگر می خواهید موهای شما به بهترین شکل ممکن به نظر برسد، می‌توانید ژل آلوئه ورا را به عنوان بخشی از برنامه های مراقبت از مو در نظر بگیرید. شاید برای همه مفید نباشد، اما امتحان آن هیچ خطری ندارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *