آیا می توانید آب مقطر بنوشید؟
بله، می توانید آب مقطر بنوشید. با این حال، ممکن است طعم و مزه آن را دوست نداشته باشید.

شرکت ها آب مقطر را از طریق جوشاندن آب و سپس متراکم ساختن بخار جمع شده و تبدیل آن به مایع تولید می کنند. این فرآیند، آلودگی ها ومواد معدنی موجود در آب را از بین می برد.

برخی منابع ادعا می کنند که نوشیدن آب مقطر به سم زدایی بدن کمک کرده و سلامتی را بهبود می بخشد. برخی دیگر ادعا می کنند آب مقطر مواد معدنی بدن را می شوید و سلامتی را به خطر بیندازد. در حقیقت، هیچ یک از این ادعاها کاملاً درست نیست.

عوارض جانبی نوشیدن آب مقطر: موافقان و مخالفان
جدا از بی مزه بودن، آب مقطر مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم را که از آب لوله کشی دریافت می کنید، در اختیار شما قرار نمی دهد.
از آنجا که آب مقطر مواد معدنی خاص خود را ندارد، بنابراین تمایل دارد که آنها را از هر جایی که لمس می‌کند برای حفظ تعادل جذب کند. بنابراین وقتی آب مقطر می نوشید، ممکن است مقدار کمی مواد معدنی از بدن، از جمله دندان ها، جذب کند.
از آنجا که شما بیشتر مواد معدنی مورد نیاز خود را از رژیم خود دریافت می کنید، نوشیدن آب مقطر نباید کمبودی برای شما ایجاد کند. اگر می خواهید آب مقطر بنوشید، بهتر است مطمئن شوید که وعده های روزانه میوه و سبزیجات را دریافت می کنید.
بسته به محل زندگی شما، نوشیدن آب مقطر می تواند برای شما بهتر از آب شیر باشد. اگر آب شهر شما به مواد شیمیایی مضر یا سموم دفع آفات آلوده باشد، مطمئن تر می توانید آب مقطر بنوشید.

ذخیره کردن آب مقطر می تواند بیشتر از یک مشکل باشد. آب مقطر می تواند مواد معدنی را از هر ماده ای که لمس می کند جذب کند. این بدان معنی است که می تواند مقدار کمی پلاستیک یا هر ماده ای را در ظرفی که آن را نگه داشته است، جذب کند.

آب مقطر در مقابل آب تصفیه شده
آب مقطر نوعی آب تصفیه شده است که هم آلودگی ها و هم مواد معدنی در آن حذف شده است. در آب تصفیه شده مواد شیمیایی و آلاینده ها حذف می شود، اما ممکن است هنوز حاوی مواد معدنی باشد.

آب تصفیه شده از طریق یکی از این فرایندهای زیر فیلتر می شود:

فرایند اسمز معکوس،آب را از طریق ماده خاصی به نام غشای نیمه تراوا فیلتر می کند. این ماده به مایعات اجازه عبور می دهد، اما نمک و ناخالصی ها را حذف می کند.
فرایند تقطیر،آب را می جوشاند و سپس بخار را مجدداً به مایع تبدیل می کند تا آلودگی ها و مواد معدنی را از بین ببرد.
فرایند دیونیزاسیون، نمک و سایر یونهای معدنی (مولکول ها) را از آب خارج می کند.

مصارف معمول برای آب مقطر
از آنجا که آب مقطر فاقد مواد معدنی است، اغلب از آن در اتومبیل ها و لوازم خانگی استفاده می شود. چند استفاده مشترک آن عبارتند:

اتو بخار
آکواریوم (مکمل های معدنی باید به غذای ماهی اضافه شود)
آب دادن به گل ها
سیستم های خنک کننده اتومبیل
تحقیقات آزمایشگاهی
برخی از تجهیزات پزشکی، مانند دستگاه های فشار هوای مثبت مداوم (CPAP) برای درمان آپنه خواب

جمع بندی
آب مقطر به طور چشمگیری سلامتی شما را بهبود نمی بخشد، اما احتمالاً به آن صدمه ای نیز نخواهد زد. اگر از طعم آن بیزار نیستید و مواد معدنی کافی از رژیم غذایی خود دریافت کنید، نوشیدن آب مقطر بلامانع است.

همچنین می توانید از آب مقطر در خانه استفاده کنید. برای جلوگیری از تجمع مواد معدنی، آن را در اتو یا سیستم خنک کننده اتومبیل خود بریزید یا از آن برای آبیاری گیاهان یا پر کردن آکواریوم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *