اگر تا به حال کلسترول خود را اندازه گیری گرفته باشید، احتمالاً این روال را می دانید: صبحانه نمی خورید، آزمایش خون می دهید و چند روز بعد نتیجه کلسترول خود را می گیرید. شما احتمالاً با کلسترول کل خود آشنا هستید، عددی که می خواهید زیر 200 باشد. کلسترول کل را با جمع کردن اعداد زیر محاسبه می کنند:

 

نسبت کلسترول چیست؟

نسبت کلسترول با تقسیم کلسترول کل بر عدد HDL محاسبه می شود. به عنوان مثال، اگر کلسترول کل 180 و HDL شما 82 باشد، نسبت‌کلسترول شما 2.2 است. بر اساس اعلام انجمن قلب آمریکا (AHA)، باید نسبت کلسترول خود را زیر عدد 5 نگه دارید. همچنین نسبت کلسترول ایده آل 3.5 است.

 

نسبت کلسترول و ریسک آن برای مردان

برخی متخصصان قلب معتقدند که نسبت کلسترول 5 نشانگر ریسک متوسط بیماری قلبی در مردان است. در صورتی که این عدد به 9.6 برسد، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را دو برابر می کنند. رسیدن این نسبت به عدد 4/3 ریسک متوسط ابتلا به بیماری قلبی را نصف می‌کند.

 

نسبت کلسترول و ریسک آن برای زنان

از آنجا که زنان اغلب مقدار بیشتری کلسترول خوب دارند، نرخ ریسک کلسترول در آنها متفاوت است. نسبت 4/4 ریسک متوسط ابتلا به بیماری های قلبی در زنان را نشان می دهد. خطر ابتلا به بیماری های قلبی در زنان اگر نسبت آنها 7 باشد دو برابر می شود، در حالی که نسبت 3.3 تقریباً نیمی از ریسک متوسط را نشان می دهد.

 

اعداد یکسان، نسبت متفاوت

دو نفر با تعداد کلسترول کل یکسان می توانند نسبت‌های مختلف کلسترول داشته باشند. نسبت ها بیانگر سطوح مختلف ریسک ابتلا به بیماری قلبی است. دانشکده پزشکی هاروارد مثال زیر را ذکر می کند: اگر کلسترول کل شما 200 و HDL شما 60 باشد، نسبت‌ کلسترول شما 3.3 خواهد بود. این عدد نزدیک به سطح ایده آل AHA است. با این حال، اگر HDL شما 35 باشد (کمتر از حد توصیه شده 40 برای مردان و 50 برای زنان) کلسترول شما 5.7 خواهد بود. این نسبت شما را در رده بالاتری از خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار می دهد.

 

شماره های خود را بدانید

اگر عدد نسبت کلسترول شما در رده نسبت‌های کم خطر است، شاید نیاز نباشد همه اعداد کلسترول را به خاطرداشته باشید. اما اگر کلسترول بد خون شما بالا باشد، بهتر است به همه شماره های خود توجه کنید. دانستن کلسترول‌کل و ریسکی که با نسبت کلسترول نشان داده می شود، به شما کمک می کند تا این اعداد را در محدوده سالم نگه دارید.

 

از اعداد به نفع خود استفاده کنید

AHA معتقد است که تعداد مطلق کلسترول کل خون و کلسترول HDL موثرتر از نسبت آن در تعیین درمان کاهش کلسترول است. اما هر دو در بررسی خطر کلی شما مفید هستند. اگر سطح کلسترول کل شما بالا باشد، پزشک همچنین نسبت کلسترول کل شما به HDL را بررسی می کند. اگر این عدد برای مردان زیر 5 و برای زنان زیر 4/4 باشد، فرد را در معرض ریسک متوسط قرار می دهد.

 

یافتن درمان مناسب

نسبت کلسترول شما خطر ابتلا به بیماری قلبی را مشخص می کند. اما این نسبت به تنهایی به منظور ارزیابی میزان خطر برای ارائه بهترین درمان کافی نیست. پزشک هنگام تعیین ترکیب صحیح رژیم غذایی، ورزش و دارو کلسترول کل را در نظر خواهد گرفت تا تعداد آن را در حد مطلوب قرار دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *