آرژنین چیست؟

آرژنین یا ال آرژنین یکی از 20 اسید آمینه ای است که از پروتئین های رژیم غذایی دریافت می کنید. آرژنین به طور معمول اسید آمینه نیمه ضروری در نظر گرفته می شود. این بدان معناست که معمولاً می توانید مقدار کافی آن را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید.

اگر رژیم غذایی متعادل دارید، احتمالاً نیازی به مصرف مکمل های آرژنین نخواهید داشت. اما اگر بیماری خاصی دارید، ممکن است پزشک توصیه کند که آرژنین را به برنامه روزمره خود اضافه کنید. در موارد دیگر، پزشک ممکن است شما را از مصرف آن منع کند. برای برخی از افراد، مصرف مکمل های آرژنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد.

 

آرژنین کجا یافت می شود؟

آرژنین در مواد غذایی زیر یافت می شود:

  • گوشت قرمز
  • طیور
  • ماهی
  • لبنیات
  • دانه‌ها
  • آجیل
  • لوبیا
  • سبزیجات برگ دار
  • برخی از میوه ها

 

به عنوان مثال، بوقلمون، تخمه کدو، بادام زمینی و دانه سویا منابع سرشار از آرژنین هستند.

بیشتر افراد می توانند به اندازه کافی آرژنین از یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنند. اما مکمل های آرژنین نیز به صورت قرص خوراکی یا آمپول موجود هستند. همیشه قبل از استفاده از مکمل های جدید، از جمله مکمل آرژنین، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می تواند در ارزیابی مزایا و خطرات احتمالی مصرف مکمل به شما کمک کنند.

 

آرژنین چه کاری انجام می دهد؟

بدن شما از آرژنین برای سنتز اکسید نیتریک استفاده می کند. اکسید نیتریک به شل شدن و انبساط رگ های خونی کمک می کند. این کار به منظور تنظیم جریان خون، بسیار مهم تلقی می شود.

اگر شرایط خاصی دارید که رگ های خونی و قلب شما را تحت تأثیر قرار می دهد، ممکن است پزشک مصرف غذاهای غنی از آرژنین یا مصرف مکمل های آرژنین را توصیه کند. به عنوان مثال، پزشکان مصرف مکمل های آرژنین را برای کمک به درمان بیماری عروق کرونر، بیماری عروق محیطی یا اختلال نعوظ توصیه می کنند. در موارد دیگر، مکمل های آرژنین ممکن است خطر مشکلات قلبی را افزایش دهد.

 

سلامت قلبی عروقی

بر اساس اعلام کلینیک مایو، مکمل های آرژنین ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی مزایایی داشته باشد. به عنوان مثال، این مکمل ها به درمان بیماری های زیر کمک می کنند:

  • بیماری عروق کرونر
  • گرفتگی عروق
  • آنژین

 

مکمل های آرژنین ممکن است برای افرادی که بیماری عروق محیطی (PVD) دارند نیز مزایایی داشته باشد. این بیماری با تنگ شدن عروق و کاهش جریان خون در اندام ها ایجاد می شود. بیشتر افراد مبتلا به PVD آن را در پاهای خود بروز می دهند.

از طرف دیگر، کلینیک مایو هشدار می دهد که مصرف مکمل های آرژنین پس از حمله قلبی ممکن است اوضاع را بدتر کند. در واقع خطر مرگ را بعد از حمله قلبی افزایش می دهد. برای ارزیابی مزایا و خطرات، تحقیقات بیشتری لازم است. تا زمانی که به موارد بالقوه ایمنی پرداخته نشود، از مصرف مکمل های آرژنین پس از حمله قلبی خودداری کنید.

اگر سابقه بیماری قلبی دارید، از پزشک خود در مورد مزایا و خطرات احتمالی مکمل های آرژنین سوال کنید. بسته به سابقه سلامت، ممکن است پزشک شما را تشویق به مصرف مکمل کرده یا از مصرف آن منع کند.

 

اختلال در نعوظ

بسیاری از موارد اختلال نعوظ (ED) ممکن است با بیماری قلبی مرتبط باشد. مشکلات موجود در رگ های خونی می تواند جریان خون به آلت تناسلی را کاهش دهد. این مسئله می تواند ایجاد و حفظ نعوظ را دشوار کند.
برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل های آرژنین ممکن است به بهبود جریان خون در بدن شما کمک کنند. با توجه به این مزایای ادعایی، پزشکان برخی اوقات مکمل های آرژنین را برای درمان ED تجویز می کنند. در حقیقت، مطالعات اولیه نشان داده است که مکمل های آرژنین ممکن است به کاهش ED در مردان با سطح نیترات کم کمک کند. یک مطالعه در زمینه اورولوژِی نیز نشان داد که مکمل های خوراکی ال سیترولین (L-citrulline) ممکن است به درمان ED خفیف تا متوسط کمک کنند. بدن شما ال سیترولین را به ال آرژنین تبدیل می کند.

 

استفاده های دیگر

مطالعات اخیر نشان می دهد که مکمل های آرژنین ممکن است فواید دیگری نیز داشته باشند.

به عنوان مثال یک بررسی تحقیقاتی که در مجله آسیا پسفیک منتشر شده است حاکی از آن است که مکمل های آرژنین ممکن است اثرات مثبتی بر سیستم ایمنی بدن داشته باشند. برخی از پزشکان این مکمل ها را در کنار سایر روش های درمانی برای موارد زیر تجویز می کنند:

  • مقابله با عفونت ها
  • بهبود زخم را تقویت می کند
  • کمک به بهبودی پس از جراحی
  • مکمل شیمی درمانی

 

مطالعه دیگری نشان داده است مصرف مکمل های آرژنین قبل از ورزش، مدت زمانی که طول می کشد تا یک کشتی گیر مرد خسته شود را افزایش می دهد. تحقیقات دیگر نشان داده‌اند که مکمل های آرژنین می توانند به بهبود تحمل گلوکز در موش ها کمک کنند. این نشان می دهد که ممکن است این مکمل ها پتانسیل درمان دیابت را داشته باشند. هر چند در این زمینه تحقیقات بیشتری لازم است.

 

جمع بندی

آرژنین نوعی اسید آمینه است که بدن شما از آن برای سنتز اکسید نیتریک استفاده می کند. اگر رژیم متعادل دارید، احتمالاً از غذاهایی که می خورید به اندازه کافی آرژنین دریافت می کنید. اما اگر سابقه بیماری های خاص دارید، ممکن است پزشک مصرف مکمل های آرژنین را توصیه کند. در موارد دیگر، امکان دارد پزشک شما را مصرف آن منع کند. مصرف مکمل های آرژنین ممکن است برخی از بیماری ها را بدتر کند.

همیشه قبل از افزودن مکمل های آرژنین به برنامه های معمول خود با پزشک خود صحبت کنید.

 

 

2 دیدگاه در “فواید و مضرات آرژنین برای قلب

  1. متین گفت:

    ببخشید ،خب ممکن حمله قلبی خفیف بدون اینکه فرد متوجه بشه صورت گرفته باشه در گذشته یا حال ،
    بعد خب ما که اطلاع نداریم یعنی نباید مصرف کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. دکتر مصطفی قاسمی گفت:

      سلام مشتری گرامی
      همیشه بهتر است تمامی مکمل ها با توجه به آزمایش ها و اسکن هایی که گرفته می شود مصرف شود.
      با تشکر دکتر قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *